پیشگیری از سرطان پوست با ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده DNA

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده DNA، از سرطان پوست پیشگیری کنند.

به گزارش ردیت، پژوهشگران “دانشگاه بی لر” (Baylor University) آمریکا در بررسی جدید خود توانستند به درک بهتری از فرآیند پویایی برسند که می‌توان آسیب نور خورشید به DNA را با کمک آن تشخیص داد.

“جونگ هیون مین” (Jung-Hyun Min)، استادیار شیمی و بیوشیمی دانشگاه بی لر گفت: نور ماوراءبنفشی که از خورشید منتشر می‌شود، یک عامل سرطان‌زا است که در همه جا حضور دارد و می‌تواند به DNA سلول آسیب برساند. از آنجا که DNA، عوامل مهم برای عملکرد سلول را با خود حمل می‌کند، ناتوانی در پاکسازی و ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده DNA می‌تواند پیامدهای زیان‌آوری برای پوست داشته باشد و به مشکلاتی مانند سرطان پوست منجر شود.

مین و گروهش در این پژوهش، نحوه ترمیم DNA آسیب‌دیده را توسط نوعی پروتئین نشان دادند. این پروتئین می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده DNA را مشخص کند تا آماده ترمیم باشند.

این پژوهش می‌تواند به سوالات مربوط به بررسی اسید نوکلئیک‌ها پاسخ دهد و فرضیات جدیدی برای تحلیل ارائه دهد. مین ادامه داد: نور ماوراءبنفش می‌تواند با آسیب زدن به DNA سلول‌های پوست، آن را مورد تهدید قرار دهد.

سیستم ترمیم DNA که کار پاکسازی چنین ضایعاتی را بر عهده دارد، بسیار سریع عمل می‌کند. سیستم تشخیص آسیب DNA نیز کارایی بالایی در تشخیص آسیب دارد.

پژوهشگران ابتدا ساختار سه‌بعدی پروتئینی موسوم به “راد 4” (Rad4) را با روش بلورنگاری مورد بررسی قرار دادند. ساختار این پروتئین نشان داد که پروتئین می‌تواند به پاکسازی قسمت‌های آسیب‌دیده DNA کمک کند تا امکان ترمیم آن فراهم شود.

ما امیدواریم که اطلاعات این پژوهش بتواند برای حل کردن مشکلات مهم سلامت انسان کارآمد باشد. ما می‌توانیم با درک نحوه کارکرد ساختار DNA و جزئیات مربوط به آن، از عهده مشکلات مربوط به سلامت برآییم.

این پژوهش، در مجله “Nucleic Acids Research” به چاپ رسید.

منبع: ایسنا 

مطالب مرتبط