چرا ساعت مچی جدید اپل اکسیژن خون را اندازه می‌گیرد؟

بزرگ‌ترین ویژگی جدید ساعت اپل به طور عمده برای کاربران قابل مشاهده نیست. این ویژگی هر از چند گاه باعث می‌شود در تاریکی نوری قرمز روی مچ فرد بتابد که نوری از حسگر ساعت و در حال اندازه‌گیری خون کاربراست.

این ساعت از آن نور استفاده می‌کند تا میزان اکسیژن را در خون فرد اندازه بگیرد و اپل امیدوار است این اندازه‌گیری بتواند راه‌های کاملا جدیدی را برای درک ما از سلامت خود فراهم آورد.

این نور قرمز از چراغ پشت ساعت می‌آید که با تابش بر پوست از آن رد شده و به خون می‌رسد. این حسگر که از دیود نوری ساخته شده در همان جای خود می‌تواند با اندازه‌گیری بازتاب نور میزان اکسیژن را اندازه بگیرد، هر چه خون روشن‌تر باشد یعنی اکسیژن بیشتری در آن وجود دارد و با تحلیل این اندازه‌گیری می‌توان فرآیندی تکرارشونده داشت که میزان اکسیژن خون را تعیین می‌کند.

وقتی به صفحه ساعت جدید در سایت اپل سر می‌زنید این سرعت بالای پردازشگرها یا روشنایی صفحه نمایش نیست که تبلیغ می‌شود، به جای آن همین نور قرمز تابان نشان داده شده و وعده می‌دهد: «آینده سلامت روی مچ شما خواهد بود.»

اپل تاکنون ساعت خود را این گونه تبلیغ نکرده بود. در سال ۲۰۱۵، تمرکز این ساعت اصلا به طور ویژه بر بهداشت و سلامت کاربر نبود.

تمرکز تبلیغات این شرکت در آغاز بر سه ویژگی اصلی آن بود: کاربردش برای اعلام ساعت و زمان، امکانات ارتباطی مختلف آن، و نقش این ساعت به عنوان «دستگاهی جامع برای تناسب اندام و بهداشت». ولی این مورد سوم بیشتر بر تناسب اندام تاکید داشت تا بر بهداشت، و حسگر قلبی که پشت آن تعبیه شده بود بیشتر آن جا بود تا بتواند میزان سوخت کالری‌ها را دقیق اندازه بگیرد تا واقعا کارکرد قلب را زیر نظر داشته باشد.

در طول زمان اما این رویکرد تغییر کرد. با معرفی سری ۴ ساعت مچی خود، اپل ویژگی جدیدی را اضافه کرد که امکان ضبط نوار قلب را داشت، نموداری که نحوه دقیق عملکرد قلب فرد را نمایش می‌دهد. این ساعت مجوز اداره غذا و داروهای ایالات متحده را گرفت و اولین باری بود که ساعتی هوشمند از چنین مجوزی برخوردار شد و اپل تاکید کرد گرچه اکثر افراد ممکن است هرگز به این ویژگی نیاز نداشته باشند اما ممکن است برای کسانی که بدان نیاز پیدا خواهند کرد حیاتی باشد.

و در طول زمان اپل بعضی از کمک‌های این کارکرد را به اطلاع عموم رساند. در مراسم سالانه خود این شرکت پیام‌هایی را از افرادی منتشر کرد که توسط ساعت به آن‌ها هشدار داده شده چرا که ساعت نرخ تپش قلبی غیرعادی ضبط کرده است یا داستان کسانی که بعد از زمین خوردن ساعت‌شان آن را تشخیص داده و نیروهای امدادی را با خبر کرده است، یا کسانی که نوار قلب آن‌ها حاکی از فعالیت غیرعادی قلب بوده. این ویژگی‌ها که عمدتا در پس‌زمینه ساعت فعال هستند و بر سلامت فرد متمرکزند بخشی کلیدی از مراسم امسال اپل بودند. اندازه سرعت پردازشگر یا عمر باتری این ساعت این بار بعد از معرفی سیستم اندازه‌گیری ضربان قلب و بهداشت سیستم قلبی عروقی فرد مطرح شد.

تیم کوک در سال ۲۰۱۹ گفت وقتی مردم از آینده به عقب بازگشته و کارهایی که این شرکت انجام داده را تصور کنند، به اعتقاد او بزرگ‌ترین خدمت اپل به نوع بشر، اقدامات این شرکت «در زمینه سلامت» بوده است. این ادعایی جسورانه برای شرکتی است که کل افتخار خود را در تغییر نحوه ارتباطات با آیفون و دیگر دستاوردهای خود نهاده ولی به هر صورت به خوبی اولویت‌های آقای کوک را نشان داد.

سری ۶ این ساعت قطعا آشکارترین مثال این ادعا است. گرچه این ساعت از دستاوردهای تازه و ویژگی‌های جدیدی که معمولا از یک شرکت فناوری انتظار داریم، چیزهایی نظیر پردازشگر سریع‌تر و صفحه نمایش شفاف‌تر، عاری بود اما حسگر تشخیص اکسیژن خون آن اکثر مراسم امسال را به خود اختصاص داد، و این ویژگی جدیدی است که اپل بیشترین وقت را صرف صحبت و تبلیغ درباره آن کرد.

 این تغییری است که به تدریج و طی طول عمر نسبتا طولانی ساعت اپل اتفاق افتاد. اما این شرکت از ماهیت به ویژه مهم آن برای حال حاضر نیز آگاه است چرا که کل دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران سلامتی است که در تاریخ معاصر بی‌سابقه است.

جف ویلیامز، مدیر اجرایی اپل گفت: «ما در زمانی زندگی می‌کنیم که همواره به ما یادآوری می‌شود هیچ چیز مهم‌تر از سلامت ما نیست. در اپل سفر ما در دنیای بهداشت و سلامت خیلی طبیعی اتفاق افتاد و با بهره‌گیری از نکات مختلف به این سمت حرکت کرد. ما در واقع فرصت و مسؤولیتی عظیم داریم تا با فراهم آوردن اطلاعاتی بیشتر درباره سلامت افراد، آن‌ها را توانمند سازیم.»

شرکت‌های دیگر نیز سابقا حسگر تشخیص اکسیژن خون را به دستگاه‌های خود اضافه کرده بودند، برای مثال شرکت گارمین این ویژگی را در بسیاری از ساعت‌های مچی گران‌قیمت خود تعبیه کرده و از آن استفاده می‌کند تا مثلا ببینید اگر کاربر با ارتفاع جدیدی که در آن قرار دارد انطباق یافته و چقدر چنین امری بر ورزش کردن او تاثیر خواهد داشت.

اما این ویژگی هیچ‌وقت آن قدر به طور عمده در دسترس قرار نگرفته و توسط بزرگ‌ترین شرکت دنیا برای بهترین ساعت خود تبلیغ نشده بود.

فعلا استفاده از حسگر اکسیژن خون کمی محدود است. کار خاصی وجود ندارد که فرد بتواند با انجام آن بر میزان اکسیژن خون خود تاثیر گذارد و به همین خاطر بیشتر به عنوان مقیاسی برای اندازه‌گیری سلامت فرد توصیف می‌شود تا آن که مانند سایر ویژگی‌های سلامتی ساعت، هدفی برای بهبود بخشیدن باشد.

آقای ویلیامز گفت: «میزان اکسیژن در خون هم حاکی از محیطی است که در آن قرار دارید، برای مثال اگر در محیطی مرتفع باشید، و هم این که بدن‌ شما در آن محیط چقدر اکسیژن دریافت کرده و آن را وارد خون می‌کند. این نشانه‌ای نیرومند درباره شما و سلامت شما است.»

اما اندازه‌گیری ضربان قلب سرمایه‌گذاری برای آینده به عنوان مقیاسی است که نحوه کارکرد مناسب خون در بدن را اندازه بگیرد. این امر می‌تواند مقیاسی کلیدی برای پیش‌بینی و احساس بسیاری از مشکلات و مسائل پزشکی باشد که فرد ممکن است در زندگی خود تجربه کند.

افرادی که ساعت اپل جدید را می‌خرند در این تحقیقات که مسیر آینده است، مشارکت خواهند داشت. در طول رونمایی از این ساعت، سامبول دسای، قائم مقام اپل در امور بهداشتی، اعلام کرد این شرکت نه تنها حسگر اکسیژن خون را عرضه خواهد کرد بلکه سه تحقیق جدید هم به راه خواهد انداخت تا نحوه استفاده از این اطلاعات را مورد مطالعه قرار دهد.

سامبول دسای گفت: «این ویژگی برای تناسب اندام و بهداشت تعبیه شده است. ما مشغول تحقیقاتی هستیم تا چیزهایی بیشتر در این باره بیاموزیم. اثبات کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم از راه علمی بسیار مهم است و به همین سبب ما رویکرد تحقیق در این باره را پیش گرفته و می‌خواهیم همراه با کاربران خود و جامعه پزشکی این مسیر را طی کنیم.»

این تحقیقات شامل مطالعه بر آسم در دانشگاه کالیفرنیا واحد ارواین است و شرکت بیمه آنتم و دیگر موسسات در حال تحقیق بر رابطه میان میزان اکسیژن در خون با ایست قلبی‌اند که با همکاری شبکه بهداشت دانشگاه‌ها و دانشگاه تورنتو انجام می‌شود. اما شاید هیجان‌انگیزترین این مطالعات برای آینده، و موردی که بیش از همه موضوع روز است، تحقیقی است که با همکاری با مرکز مطالعات آنفولانزای سیاتل و دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن انجام می‌شود تا بررسی کند اگر ضربان قلب و میزان اکسیژن خون بتواند در تعیین بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا و کووید-۱۹ به کار بسته شود.

همینک نیز مدارکی حاکی از آن وجود دارد که اندازه‌گیری ضربان قلب می‌تواند برای تشخیص چنین بیماری‌هایی استفاده شود و چندین شرکت فناوری مشغول کار و تحقیق هستند که اگر حسگرهای آن‌ها برای اندازه‌گیری اکسیژن خون بتواند نقشی در مبارزه علیه کووید-۱۹ ایفا کند. ولی عظمت اپل، هم در زمینه تنوع محصولات و هم تعداد کاربران و همچنین بلندپروازی‌های این شرکت، باعث خواهد شد این تحقیقات احتمالا تسریع شوند که یعنی دقیقا به این دلیل که شما امروز این ساعت را خریده و آن را دستتان می‌کنید، حسگر آن که برای اهداف بهداشتی استفاده می‌شود می‌تواند روزی حتی بسیار دقیق‌تر شود.

اندازه‌گیری اکسیژن خون تنها ویژگی جدیدی نیست که قصد دارد امری را که سابقا خیلی تخصص و پزشکی بوده به ساعت مچی اپل آورد. با به‌روز رسانی جدید، اپل امکان اندازه‌گیری حداکثر اکسیژن مصرفی را در سطوح پایین فراهم آورده است که به گفته این شرکت به افرادی که می‌خواهند تناسب اندام خود را بهبود بخشند کمک خواهد کرد.

حداکثر اکسیژن مصرفی مقیاسی تقریبا تخصصی است، در معنای دقیق‌تر، حداکثر میزان اکسیژنی را که فرد می‌تواند تنفس کند اندازه می‌گیرد. اما همچنان برای اندازه‌گیری تناسب نظام قلبی عروقی فرد هم استفاده می‌شود و این همان رویکرد کلی‌تر به بهداشت است که ساعت اپل در صدد خلق آناست.

سابق بر این آزمایش اندازه‌گیری حداکثر اکسیژن مصرفی کاری تقریبا طاقت‌فرسا بود: فرد مریض می‌بایست ماسکی را به روی صورت می‌بست که نفس کشیدن او را هنگام انجام ورزشی شدید، مانند دویدن یا رکاب زدن، زیر نظر می‌گرفت. ساعت مچی اپل می‌تواند این روند را با بررسی ضربان قلب فرد هنگام ورزش کردن بازتولید کند. این کار از طریق بررسی تناسب اندام آن‌ها با اندازه‌گیری این امر انجام می‌شود که هر فعالیت چقدر بر نظام قلبی و عروقی آنان تاثیر می‌گذارد.

سامبول دسای گفت: «ویژگی خیلی خوب اندازه‌گیری حداکثر اکسیژن مصرفی ما این است که سابقا برای اندازه‌گیری آن باید به درمانگاه می‌رفتید و آزمایش خیلی سخت و ناخوشایندی انجام می‌دادید. اما اکنون به راحتی می‌توان این آزمایش را با ساعت مچی اپل انجام داد.»

اکنون ساعت اپل با عرضه ساعت به افراد بیشتر امکان توسعه این ویژگی‌ها را دارد و فایده اندازه‌گیری این مورد آن است که برعکس میزان اکسیژن خون افراد می‌توانند درباره آن کاری انجام دهند چرا که برخورداری از تناسب اندامی بهتر باعث بهبود این مقیاس خواهد شد و ورزشی که می‌کنند در طول زمان در این مقیاس منعکس می‌شود.

آقای ویلیامز گفت: «اپل اقدامات زیادی انجام داد تا بتواند حداکثر اکسیژن مصرفی را در سطوح پایین اندازه بگیرد. اکنون این ویژگی به سهولت در دسترس همه است، من آینده‌ای را می‌بینم که در آن این مقیاس بهداشتی بسیار رایج‌تر و معنادارتر خواهد بود. و نکته خوب درباره این ویژگی آن است که می‌توانید برای بهبود آن اقداماتی انجام دهید. این فقط نشانه‌ای از کمبود اکسیژن در خون شما نیست و شما می‌توانید سطوح آن را تغییر دهید.»

مطالب مرتبط