کاشی‌های نانوآنتی‌ باکتریال / فهرست مصالح ساختمانی

اضافه شدن کاشی‌های نانوآنتی‌باکتریال در فهرست مصالح ساختمانی

با توجه به مزایای کاشی‌های آنتی باکتریال در بیمارستان‌ها و صنایع غدایی، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این محصول وارد فهرست”بها” شده است و این فهرست مبنای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی کشور خواهد بود.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا؛ “بها”، کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد و مصالح یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آنها برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند و  هر ساله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فهرستی از بهای رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را نیز منتشر می‌کند.
یکی از بخش‌های این فهرست به موضوع مصالح و خدمات ساختمانی اختصاص داده شده که سرامیک و کاشی‌ها از جمله زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شوند. در لیست جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 97 “کاشی‌های آنتی‌باکتریال” به عنوان  محصولی در حوزه فناوری‌ نانو درج شده است.
در حال حاضر 2 شرکت‌ فناوری از جمله تولیدکنندگان کاشی‌های آنتی‌باکتریال در کشور هستند که برای نانو محصولات خود گواهینامه نانومقیاس دریافت کرده‌اند. حجم فروش کاشی‌های آنتی‌باکتریال حاوی نانومواد در کشور در سال 95 حدود 17 میلیارد ریال برآورد شده ‌است.
امین جمشیدی، یکی از محققان و تولید کننده کاشی‌های آنتی باکتریال با تاکید بر اینکه این فناوری در صنعت ساختمان در داخل کشور بسیار نوپا است، گفت: بسیاری از فعالان این صنعت هنوز با این محصول آشنا نیستند؛ بنابراین نیاز به ترویج و بازارسازی این محصول به شدت احساس می‌شود.
به گفته وی درج این محصول در لیست فهرست بها می‌تواند گامی به سوی توسعه این محصول در صنعت ساختمان باشد.
مهران سیدمعصومی از دیگر محققان این محصول با تاکید بر اینکه کاشی‌های آنتی‌باکتریال در بسیاری از صنایع قابل استفاده است، یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان‌ها هزینه زیادی برای ضدعفونی‌کردن بخش‌ها مختلف پرداخت می‌کنند و با این حال امکان کنترل دقیق پاکیزگی در اتاق عمل یا قسمت‌های حیاتی بیمارستان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: استفاده از این کاشی‌ها می‌تواند موجب کاهش هزینه و افزایش ضریب اطمینان پاکیزگی محیط‌های بیمارستانی شود. این موضوع درباره رستوران‌ها نیز صادق است.
به گزارش ایسنا، با توجه به قانون برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور، هر ساله فهرست‌های بهای پایه‌ تمامی رشته‌های عمرانی به ‌وسیله‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و به مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ می‌گردد. این فهرست مبنای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی کشور است. بنابراین درج نام این نانومحصول فرصت‌هایی برای توسعه بازار را برای شرکت‌های فعال در این حوزه باز و امکان استفاده از این نانومحصولات را در پروژه‌های عمرانی کشور فراهم می‌کند.
ایران با ظرفیت تولید 700 میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال 1395 ایران 124 میلیون مترمربع کاشی به خارج از کشور صادر کرده ‌است. ایجاد خواص آنتی‌باکتریال می‌تواند ارزش افزوده‌ی این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.
در کاشی‌های آنتی‌باکتریال از نانوموادی نظیر اکسید روی (ZnO) استفاده شده که قابلیت میکروب‌کشی دارند. خواص آنتی‌باکتریال این کاشی‌ها نشأت گرفته از سطح ویژه‌ افزایش یافته به دلیل کاهش ابعاد ذرات و در نتیجه واکنش‌پذیری آنها است.
همچنین خواص فتوکاتالیستی و فتواکسیداسیون نانوذرات به‌کار رفته در این کاشی‌ها موجب می‌شود تا در تماس با آلودگی، آنها را تجزیه کنند. این در حالی است که معمولا باکتری‌ها و ترکیبات آلاینده در سطح کاشی‌های رایج تجمع یافته و در صورتی که به صورت مستمر تمیز نشوند، موجب بروز بیماری می‌شوند.
براساس گواهینامه‌ای که یکی از شرکت‌های تولیدکننده این کاشی‌ها از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده، کاشی‌های آنتی‌باکتریال تا 99.9 درصد از باکتری‌ها را نابود می‌کنند و از این جهت می‌توانند با نصب در بخش‌ بیمارستانی باعث کاهش عفونت‌های بیمارستانی، با نصب در خط‌تولید تولید مواد غذائی استفاده از ضد عفونی کننده‌های خطرناک را محدود و با استفاده  در استخرها مصرف کلر و دیگر ضد عفونی کننده‌ها را کاهش دهد.

مطالب مرتبط