کشف الگوی “شلیک نورون‌ها” در “مغز دوم”

پژوهشگران استرالیایی موفق شده‌اند برای نخستین بار، الگوی منحصر به‌ فردی از “شلیک نورون‌ها” را در سیستم عصبی روده یا همان “مغز دوم” ارائه دهند.

به گزارش  گیزمگ، گروهی از پژوهشگران استرالیایی، یک الگوی عصبی منحصربه‌فرد را بیرون از مغز یا سیستم عصبی مرکزی کشف کرده‌اند. الگوی شلیک نورون در روده، دقیقا نشان داد که چگونه سیستم عصبی روده، با انقباض دستگاه گوارش هماهنگ می‌شود.

در علوم اعصاب، شلیک، همان پتانسیل عمل است که بر روی غشای تحریک پذیر یک سلول عصبی پدید می‌آید.

“سیستم عصبی روده”(ENS)، شبکه بزرگی از نورون‌هاست که در دستگاه گوارش قرار دارد. این شبکه، بزرگترین مجموعه از نورون‌های بیرون مغز است و به خاطر توانایی در عملکرد کاملا مستقل، اغلب به عنوان “مغز دوم” معرفی می‌شود.

پژوهشگران اخیرا، بررسی دقیق چگونگی عملکرد مغز دوم را آغاز کرده‌اند. این پژوهش جدید گسترش یک روش تصویربرداری جدید و واضح را برای بررسی شلیک نورون در سیستم عصبی روده نشان می‌دهد. پژوهشگران با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی توانستند شلیک ریتمیک نورون‌ها و انقباض‌های پس از آن را در عضلات روده بررسی کنند. این نخستین بار است که چنین الگویی از شلیک ریتمیک نورون، مستقیما در سیستم عصبی روده بررسی می‌شود. پژوهشگران ادعا می‌کنند که ممکن است این الگو، یک الگوی عصبی قدیمی باشد که در مدت زمان طولانی در انسان تکامل یافته است.

سال‌ها، مغز دوم ما، اندام ساده‌ای تصور می‌شد که پیچیدگی‌های دستگاه گوارش را کنترل می‌کند اما یک پژوهش در حال گسترش نشان می‌دهد که شاید عملکرد مغز دوم، اثرات گسترده‌تر و جامع‌تری داشته باشد.

اثرات گسترده‌تر مغز دوم بر سلامت بدن، هنوز شناخته نشده اما مشخص است که سیستم عصبی روده، حجم زیادی از انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله 95 درصد سروتونین و 50 درصد دوپامین بدن را تولید می‌کند و مورد استفاده قرار می‌دهد.

این پژوهش جدید، با بررسی شلیک نورون‌های سیستم عصبی روده، به ما در درک عملکرد مغز دوم کمک می‌کند.

این پژوهش، در مجله ” JNeurosci” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط