کشف پروتئین عامل متاستاز سرطان سینه

محققان موسسه تحقیقاتی بالینی مونترال کانادا موفق به کشف پروتئینی شدند که در صورت غیر فعال شدن، می تواند از متاستاز سرطان پیشرفته سینه جلوگیری کند.

به گزارش آردی نیوز از پایگاه خبری ساینس دیلی، تومورهای سرطانی زمانی شکل می گیرند که سلول های بافت سالم رشد بی رویه و غیر طبیعی داشته باشند. برخی از این سلول ها قادر به ترک تومور شده و در بدن پخش می شوند. این حالت پیچیده ترین شکل بیماری است که درمان را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.
این سلول ها از طریق جریان خون وارد بافت های دیگر از جمله ریه، استخوان و مغز می شوند. این سلول ها سلول های متاستاسیک نامیده می شوند و معمولا نسبت به درمان بسیار مقاوم هستند. 90 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه به دلیل متاستاز بیماری است.
مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی بالینی مونترال نشان می دهد پروتئینی به نام AXL در شکل تهاجمی سرطان سینه، HER2 مثبت، نقش دارد. در این حالت، سلول های حاوی سطوح بالای AXL، تمایل به ترک تومور و متاستاز دارند. محققان معتقدند درمان با هدف کاهش پروتئین AXL می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کرده و بسیار موثر باشد.
بر اساس آمار از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود و از هر 30 زن مبتلا یک نفر جان خود را از دست می دهد.
به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

مطالب مرتبط