کمک به بیماران ALS با کمک گردن‌بند طبی رباتیک

با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

پژوهشگران آمریکایی، نوعی گردن‌بند طبی رباتیک ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بهبود حرکات گردن بیماران مبتلا به “اسکلروز جانبی آمیوتروفیک” کمک کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ساینس‌دیلی، مهندسان “دانشگاه کلمبیا”(Columbia University)، نوعی گردن‌بند طبی ابداع کرده‌اند که می‌تواند از گردن هنگام حرکت طبیعی آن محافظت کند. این گردن‌بند، نخستین ابزاری است که می‌تواند کمک قابل‌توجهی به بیماران مبتلا به “اسکلروز جانبی آمیوتروفیک”(ALS) برساند تا این افراد را برای نگه داشتن سر خود و بسیاری از فعالیت‌های دیگر یاری دهد. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، به از بین رفتن تدریجی عملکرد عضلات منجر می‌شود و به تدریج، تضعیف ماهیچه‌ها و فلج عمومی را در فرد پدید می‌آورد؛ در نتیجه توانایی هر حرکتی را از فرد بیمار می‌گیرد. این گردن‌بند طبی پیشرفته می‌تواند تماس چشمی بیمار را طی مکالمه بهبود ببخشد و به بیمار کمک کند تا از چشمان خود برای کنترل رایانه استفاده کند.

مهندسان و عصب‌شناسان دانشگاه کلمبیا به سرپرستی “سانیل آگراوال”(Sunil Agrawal)، استاد مهندسی مکانیک این دانشگاه، این گردن‌بند رباتیک را طوری طراحی کرده‌اند که استفاده از آن بسیار ساده است. گردن‌بند رباتیک، به حسگرها و عملگرهای مکانیکی مجهز است تا بتواند حالت سر را تنظیم کند و تقریبا تا 70 درصد حرکات سر را احیا کند. این گردن‌بند طبی رباتیک می‌تواند با سنجش همزمان حرکت و “نوار عصب و عضله” یا “الکترومیوگرافی” (EMG) عضلات گردن، یک ابزار تشخیصی جدید برای بررسی اختلال حرکات سر و گردن باشد.

آگراوال گفت: این گردن‌بند طبی، برای استفاده‌های بالینی امیدوارکننده است و می‌تواند برای اصلاح توانبخشی بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، کسانی که گردن آنها در اثر سانحه رانندگی آسیب دیده و یا به خاطر بیماری عصبی، کنترل گردن را به شکل ضعیفی انجام می‌دهند نیز مفید باشد.

“هیروشی میتسوموتو” (Hiroshi Mitsumoto)، استاد عصب‌شناسی دانشگاه کلمبیا و از پژوهشگران این پروژه گفت: پروفسور آگراوال و گروهش برای نخستین بار، مکانیسم عضلات گردن را در بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مورد بررسی قرار دادند. گردن‌بند طبی که آنها ابداع کرده‌اند، گام مهمی برای کمک به بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک به شمار می‌رود. اگرچه هنوز امکان درمان این بیماری وجود ندارد اما شاید این گردن‌بند طبی رباتیک بتواند با تسکین نشانه‌های بیماری، به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند.

پژوهشگران برای آزمایش این گردن‌بند طبی رباتیک، 11 بیمار مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و 10 فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا حرکاتی را با سر و گردن خود انجام دهند. آنها در این آزمایش متوجه شدند که افراد مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، حتی آن دسته از افراد که در مراحل ابتدایی بیماری قرار دارند، در مقایسه با افراد سالم، از راهبرد متفاوتی برای انجام دادن حرکات استفاده می‌کنند. نتایج این آزمایش می‌تواند به صورت بالینی مورد استفاده قرار گیرد و امکان بهبود حرکات را فراهم کند.

این پژوهش، در مجله “Annals of Clinical and Translational Neurology” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط