یک نانوربات که باکتری و مواد سمی را در خون از بین می برد

نانوروبات چند کاره‌ای ساخته شده که قادر است باکتری‌ها و ترکیبات سمی را از خون حذف کند

نانوربات چند کاره‌ای ساخته شده که قادر است باکتری‌ها و ترکیبات سمی را از خون حذف کند. آزمایش‌های اولیه روی نمونه‌ی خون آلوده به MRSA موفقیت آمیز بوده و محققان در حال بهبود این فناوری هستند تا بتوانند آن را روی حیوانات زنده آزمایش کنند. این نانوربات یک ماشین بسیار کوچک و قابل اتصال به باکتری‌های مرده و مواد سمی است. ب

به گزارش آردی نیوز به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گروهی از دانشمندان معتقداند که نانوروبات‌ها می‌توانند در آینده نزدیک باکتری‌های خطرناک را هدف قرار داده و مانع از عفونت شوند. در این راستا، محققان دانشگاه کالیفرنیا روبات چندکاره‌ای ساختند که قادر است در جریان خون حرکت کرده و باکتری و مواد سمی را از بین ببرد. این روبات که با ترکیب سلول‌های خون و نانوسیم طلا ساخته شده و ابعاد آن 2 میکرون است، با استفاده از انرژی فراصوت کار می‌کند.

رتا استبان فرناندز داویلی از محققان پسادکتری دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که این روبات یک ماشین چند کاره است که در یک ساختار ارائه شده‌است.

داویلی می‌گوید: «ما نانوروباتی ساختیم که در آن چند توانمندی یکجا جمع شده‌است و می‌تواند در یک درمان چند کار مختلف را انجام دهد. این نانوروبات با استفاده از سیم فلزی از جنس طلاساخته شده‌است. این نانوسیم طلا با دو لایه‌ی سلولی از سلول‌های قرمز خون و پلاکت‌ها ترکیب شده‌است. ما به این جهت از پلاکت‌ها استفاده کردیم تا بتواند با باکتری برهمکنش داشته باشد. دلیل استفاده از سلول‌های قرمز خون آن است که بتوان ترکیبات سمی ایجاد شده توسط باکتری‌ها را خنثی کرد.»

براساس اظهارات محققان این پروژه، این نانوروبات را می‌توان به سیستم گردش خون تزریق کرد تا پاتوژن‌ها و مواد سمی را حذف کنند. سرعت حرکت این نانوروبات 35 میکرومتر در ثانیه است که در اثر اعمال امواج فراصوت حرکت انجام می‌شود.

محققان این نانوروبات را روی نمونه خونی آلوده به نوعی باکتری موسوم به MRSA آزمایش کردند و دریافتند که در مدت 5 دقیقه، میزان باکتری و ترکیبات آلوده در نمونه‌ی خونی سه برابر نسبت به حالت کنترل، کمتر شد.

البته این نانوروبات برای استفاده در عفونت‌های مختلف نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. پژوهشگران قصد دارند تا این روبات را روی حیوانات زنده مورد آزمایش قرار دهند.

مطالب مرتبط