۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

دیدگاه شما نسبت به پول چگونه است؟ آیا افراد را براساس صفرهای حساب بانکی‌شان قضاوت می‌کنید؟ تا چه‌اندازه برای کسب درآمد با افراد تعامل مثبت دارید؟ آیا معتقدید برای کسب درآمد باید شبانه‌روز کار کنید؟ چقدر برای به ثمررسیدن تصمیمات سرمایه‌گذاری خود صبور هستید؟ تیم دِنینگ (Tim Denning) نویسنده شناخته‌شدۀ مجلات معتبر مالی و معامله‌گر حرفه‌ای در بازارهای مالی، در مقاله‌ای خواندنی که در وب‌سایت مدیوم منتشر کرده است، به‌طور خلاصه ۱۲ نکته‌ای را در مورد پول بیان می‌کند که معتقد است باید زودتر یاد می‌گرفت. خواندن این ۱۲ نکته برای افرادی که به‌دنبال کسب درآمد بیشتر هستند، خالی از لطف نیست. ادامه مطلب را به نقل از تیم دنینگ می‌خوانید.

پول حاصل زمانی است که در محل کار صرف می‌کنید. زمانی که در محل کار خود هستید، دور از خانواده به سر می‌برید. بسیاری از مردم نمی‌دانند پول چیست. آنها مسحور چیزی هستند که پول می‌تواند برایشان بخرد یا به این فکر می‌کنند که پول چه حسی می‌تواند در آنها ایجاد ‌کند. اما، هنگامی‌که من به پول فکر می‌کنم، به چیزی فکر می‌کنم که از دست داده‌ام تا این مبلغ به حساب بانکی‌ام واریز شود. برای هر چیزی که در زندگی به دست می‌آورید، باید بهایی بپردازید. بهای کسب پول، «زمان» شماست.

هنگامی‌که با یک کارآفرین میلیاردر آینده صبحت می‌کنم، می‌دانم که او مجبور شده است شغلی ایمن‌تر را از دست بدهد یا شاید یک خانه و به احتمال زیاد زمانی که می‌توانسته با خانواده‌اش بگذراند تا چنین ثروتی کسب کند.

من در زندگی‌ام، خیلی دیر مفهوم پول را دریافتم. کاش می‌شد خیلی زودتر معنای پول را درک کنم تا سطحی از آزادی را تجربه کنم که پیش از این از وجودش خبر نداشتم.

۱. خودتان را بشناسید قبل از اینکه پول تبدیل به همه‌چیز زندگی‌تان شود

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

پول می‌تواند شخصیت شما را شکل دهد. قبل از اینکه روش‌های کسب درآمد را بررسی کنید، روی شخصیت خودتان کار کنید. زیرا، شخصیت شما در حین کسب درآمد تعیین می‌کند که چه افرادی را به زندگی خود دعوت می‌کنید. اگر فردی تقریباً خوب، متواضع و خوش‌صحبت باشید و در مواجهه با اطلاعات جدید، مایل به تغییر باورهای خود باشید، افرادی را به زندگی خود جذب می‌کنید که می‌توانند به شما در کسب درآمد بیشتر کمک کنند.

اگر با مردم خوب رفتار کنید، پول به سمت شما جریان می‌یابد. بدون افراد دوروبرتان، هیچ پولی کسب نخواهید کرد.

۲. یک عوضی پولدار، بدترین انسان روی کره زمین است

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

با یک عوضی پولدار قرار شام بگذارید. قبل از اینکه حتی بتوانید غذای گران‌قیمت خود را تمام کنید، آرزو می‌کنید کاش می‌توانستید از رستوران کیلومترها دور شوید و این کثافت را از چهرۀ زیبایتان پاک کنید!

من همان عوضی پولدار بودم، بدترین انسان روی کره زمین. من همان آدمی بودم که برای خیریه‌ای که در حال جمع‌آوری پول به‌منظور کمک به دیگران بود، هیچ ارزشی قائل نبودم. من همان آدمی بودم که هر فردی را که درآمدی زیر یک میلیون دلار داشت، «تنبل» می‌نامید.

اما برای اینکه این درس مهم را یاد بگیرم، مجبور شدم همه‌چیزم را از دست بدهم. نیازی نیست که شما هم این تجربیات را از سر بگذرانید؛ بلکه می‌توانید روش عوضی‌بودن را کنار بگذارید. اینکه چقدر پول داشته باشید، قرار نیست مانند ساعت رولکس ویژگی درخشانی باشد.

همه‌چیز را با پول نسنجید و به‌جای آن ویژگی‌های کنجکاوی و تخیل را در خود پرورش دهید. به داستان‌های افراد گوش دهید، بدون اینکه ارزیابی کنید که چقدر پول دارند یا خواهند داشت.

۳. پول بدون شما نیز می‌تواند چند برابر شود

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم
با استراتژی صحیح، حتی به‌هنگام استراحت نیز می‌توانید پول به دست آورید.

همیشه فکر می‌کردم که اگر کار نکنم، پول در نمی‌آورم. همیشه در حال دویدن به‌دنبال پول بودم و نمی‌دانستم چرا. تردمیل پول‌درآوردن برای پسری لاغر و استخوانی با مشکلات روانی شدید و تشخیص‌داده‌نشده واقعاً طاقت‌فرسا بود؛ اما، واقعاً لازم نیست اینطور باشد.

لو کانگ (Lu Kang) در یکی از توییت‌های خود نوشت:

پسر ۳ ماهه من گفت: «بابا، من PS5 لازم ندارم. از این پول برای خرید زمین یا راه‌اندازی شرکتی به نام من استفاده کن.

واضح است که او شوخی می‌کند، زیرا پسرش در سه‌ماهگی نمی‌تواند صحبت کند. اما درسی که او در این شوخی می‌دهد، بسیار مهم است. چیزهایی بخرید که ارزش واقعی دارند تا در هنگام خواب هم درآمد کسب کنید.

۴. یک ساعت در روز صرف یادگیری امور مالی کنید تا یک عمر راحت باشید

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم
دانش در امور مالی کار شما را برای کسب درآمد ساده‌تر می‌کند.

سواد مالی می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد کسب کنید بدون اینکه مجبور باشید کاری انجام دهید. دانش شما درباره پول، تعیین‌کنندۀ مدت زمانی است که لازم است برای کسب آن صرف کنید. پول نمایان‌گر قدرت خرید شماست. درک قدرت خریدتان شما را به اهداف‌تان می‌رساند و نه بیشتر کارکردن.

این چیزی است که برای من اتفاق افتاد. وقتی وقت صرف کردم تا مبانی اقتصاد، چاپ پول و نحوه کارکرد انواع دارایی‌ها را بفهمم‌، همه‌چیز تغییر کرد. روزانه یک ساعت را به یادگیری مطالبی در مورد امور مالی اختصاص دهید. می‌توانید با یک ساعت در هفته شروع کنید.

میزان زمانی که صرف یادگیری در مورد پول می‌کنید، از میزان زمانی که مجبور هستید صرف کسب درآمد کنید، می‌کاهد.

۵. پول می‌تواند کارهای زیادی برای افراد دیگر انجام دهد

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم
از پول خود برای کمک به دیگران استفاده کنید.

مشکل پول این است که فکر می‌کنید پول‌تان از آنِ شما است. اما، من دریافتم که پول همیشه مالِ من نیست. این تصوری است که تمام آینده مالی مرا کاملاً تغییر داد.

پول وسیله کمک به افراد دیگر نیز هست. به همین دلیل معلم شدم. راه‌اندازی کلاس گفت‌وشنودی گروهی از دانش‌آموزانی که می‌خواستند از من یاد بگیرند، یکی از باارزش‌ترین کارهایی است که تاکنون انجام داده‌ام.

این کلاس هیچ ربطی به پول نداشت، بلکه تمام مسئله، بودن در جامعه بود. جامعه باعث می‌شود احساس کنیم به چیزی خیلی بزرگ‌تر از خودمان تعلق داریم. در مقایسه با هدف کوچکِ کسب درآمد برای خرید چیزهایی که به آنها نیازی نداریم، بودن در جامعه و کمک به هم‌نوع احساس بسیار بهتری در شما ایجاد می‌کند.

۶. پول می‌تواند معیاری برای تعیین سطح سخاوت شما باشد

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

میلیاردرها خیلی مرا تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. در سی‌وچندسالگی با چند موی سفید، شیفته افراد سخاوتمند شده بودم. من از آدم‌های سخاوتمند و ساکت خوشم می‌آید. همکارم یکی از همین افراد است.

اوایل شیوع ویروس کرونا، من و همکارم تصمیم گرفتیم برای رویدادی که میزبان آن بودیم، چند بطری آب بخریم. در آن زمان، فقط چند روز با قرنطینه فاصله داشتیم و همه این را می‌دانستند. همکارم به‌اندازه‌ای آینده‌نگری داشت تا بفهمد کسب‌وکارهای کوچک قرار است دوران سختی داشته باشند. به همین علت، او برای خرید بطری‌های آب، به‌جای انتخاب سوپرمارکت‌های چندملیتی، کافه‌ای کوچک را با دو کارمند انتخاب کرد که در آستانه بزرگ‌ترین نبرد مالی زندگی خود بودند.

من احمقانه گفتم:

اما بطری‌های آب این کافه گران‌تر از همه‌جا است.

و او جواب داد:

اصل جریان همین است. هر تصمیم كوچكی كه می‌گیریم، اثری موجی دارد و این کسب‌وکار امروز به ما احتیاج دارد.

و من ناگهان، پی به جریان بردم.

روش معمول سنجش قیمت، تعداد بطری آبی است که با مبلغی پول تهیه می‌کنید.با این حال، می‌توانید قیمت را با تفاوتی که در زندگی افرادِ به‌اصطلاح غریبه به وجود می‌آورید اندازه‌گیری کنید.

این یکی از آن نکته‌هایی بود که وقتی همکارم برایم توضیح داد، تقریباً اشکم را درآورد. در آن لحظه، برایم سخت بود که خودم را کنترل کنم و همچنان رفتار مردانه و خشنم را حفظ کنم. بلایی که قرار بود با قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا بر سر اقتصاد کشورمان بیاید، غیرقابل‌تحمل بود. این لحظه کوچک باعث شد نقش خودم را در سیستم مالی درک کنم.

پولی که خرج می‌کنید، اثری موجی بر همه‌چیز دارد.

۷. به همان سرعتی که می‌توانید یک میلیون دلار درآمد کسب کنید، می‌توانید همه‌چیز را از دست بدهید

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

در ۲۶ سالگی، من یکی از اعضای اصلی شرکتی موفق به شمار می‌رفتم. کارمندانی با دو برابر سن من، وارد دفتر شیشه‌ای‌ام می‌شدند و سعی می‌کردند مرا هیجان‌زده کنند. آنها می‌گفتند:

تو در ۲۶ سالگی همه‌چیز داری. این باید شبیه به یک رویا باشد.

و من به آنها می‌گفتم به همین سرعتی که می‌توانید یک میلیون دلار به دست آورید، می‌توانید همه‌چیز را از دست بدهید. هنوز برایم پیش نیامده بود و نمی‌دانم چرا این‌طور می‌گفتم. حدس می‌زنم حس ششمم اتفاقات آینده را پیش‌بینی کرده بود. کمی بعد، این پیش‌بینی به وقوع پیوست و من همه‌چیزم را از دست دادم.

صعود سریع از نردبان پول امکان‌پذیر است؛ اما اگر خودبزرگ‌بین باشید و درک نکنید که پول برای چه منظوری طراحی شده است، با سرعت بیشتری از نردبان پول سقوط می‌کنید.

۸. پول به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

همیشه دویدن در پی پول آزاردهنده است. بدهی استرس فراوانی ایجاد می‌کند. هدف پول افزایش میزان بدهی‌تان نیست. مقصود اصلی از کسب درآمد، پس‌گرفتنِ زمانی است که صرف پول‌درآوردن کرده‌اید. در غیر این صورت، شما برده بدهی‌های خود خواهید بود و مجبور هستید برای بازپرداخت بدهی‌ها، کاری را انجام دهید که از آن متنفرید.

بازپرداخت بدهی شما را برده پول می‌کند. برای کاهش استرس خود از پول استفاده کنید، نه اینکه با بدهی بیشتر استرس خود را افزایش دهید.

۹. ارزش پول با گذشت زمان تغییر می‌کند

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

یک دلار امروز با یک دلار فردا ارزش برابری ندارد. ارزش پولی که دولت‌ها عرضه می‌کنند، با گذشت زمان کاهش می‌یابد. قیمت خانه‌ای که سه‌برابر بیشتر شده است، اصلاً بالا نرفته است؛ بلکه، ارزش خانه‌ای که با ارز سنتی اندازه‌گیری می‌شد، به دلیل تورم و پولی که دولت‌ها بدون پشتوانه چاپ می‌کنند، بیشتر شده است.

۱۰. صبر به شما کمک می‌کند تا تصمیمات مالی بهتری بگیرید

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

همگی افرادی که من شخصاً شاهد ورشکست‌‌شدن‌شان بوده‌ام، تلاش داشتند یک‌شبه ثروتمند شوند. آنها مدام از ایده‌ای به ایده دیگر می‌پریدند و به‌دنبال فرصت طلایی بودند. هدف آنها پول بود و نه انجام کار.

کنفوسیوس می‌گوید:

شغلی را انتخاب کنید که دوست دارید تا دیگر لازم نباشد حتی یک روز در زندگی‌تان کار کنید.

کار صبور و آرامی که بیش از ۵ سال انجام می‌دهید، درآمد شما را بیش از آنچه که انتظارش را دارید، افزایش می‌دهد. کارتان را انجام دهید و صبور باشید.

۱۱. مدیریت ریسک محتاط و دقیق، شما را میلیونر می‌کند

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

زمانی بازار در حال رشد است و زمانی راکد می‌شود. سال ۲۰۰۱ حباب دات کام ترکید و سال ۲۰۰۸ بانک‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و ما با رکودی طولانی‌مدت و سخت مواجه شدیم.

مابین این سال‌های رکود، افراد می‌توانند ثروتمند شوند. اما مهم نیست که آیا در سال‌های رشد بازار ثروتمند می‌شوید یا خیر، بلکه باید ببینید آیا به‌هنگام رکود نیز می‌توانید ثروتمند باقی بمانید یا خیر. این مسئله عمدتاً به مدیریت ریسک برمی‌گردد؛ مدیریت ریسک نظم و توانایی شما در تنوع‌بخشیدن به گزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

امروز مقاله مردی را خواندم که به‌تازگی سهام آمازون را خریداری کرده است. او حتی زحمت انجام تحقیق را به خود نداده بود و نمی‌دانست که جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار آمازون، اخیراً بخش زیادی از سهام خود را نقد کرده است. او به نسبت «قیمت به سود» (PE) توجهی نکرد تا ببیند سهام آمازون بیش از میزان ارزش‌ آن، قیمت‌گذاری شده است. او فقط پس‌انداز تمام زندگی خود را روی شرکتی شرط بست که از آن چیزی نمی‌دانست.

مدیریت ریسک یعنی اینکه بدانید چه‌چیزی می‌خرید و بدون توجه به هیاهوی بازار، تمام پس‌انداز خود را روی یک گزینه، سرمایه‌گذاری نکنید.

شرط‌بندی‌های کلان شما را ورشکست می‌کنند. رکود و سقوط بازار امری اجتناب‌ناپذیر است؛ با سرمایه‌گذاری‌های متنوع و کوچک، سرمایه خود را در برابر خطرها مدیریت کنید.

۱۲. اگر کلاه سرتان رفت درس بگیرید

۱۲ چیزی که خیلی دیر درباره پول یاد گرفتم

سلام. شما هیچ‌كدام از تماس‌های مرا جواب ندادید و من از اینکه تمام پولم را به شما داده‌ام، حس خوبی ندارم. بنابراین، اگر لطفاً بتوانید امروز با من تماس بگیرید، عالی می‌شود. با تشکر.

نیکولز کول (Nicoles Cole)، نویسنده برجسته آمریکایی،‌ در مقاله‌ای اعتراف کرد که در سن ۱۹ سالگی پولش را به سرقت برده‌اند. تأیید این مسئله می‌توانست او را یک احمق جلوه دهد. اما درواقع، این‌طور نبود. اینکه پول‌ کول را در ۱۹ سالگی به سرقت بردند، به او یاد داد که چگونه کلاه‌برداران حرفه‌ای را تشخیص دهد.

کول اکنون می‌تواند یک دروغگو را از یک کیلومتر دورتر تشخیص دهد. حتی می‌توانید بگویید کلاه‌برداری که پولش را دزدید، بیشتر ضرر کرده است.

اگر به‌صورت اتفاقی با یک سارق حساب‌های بانکی ملاقات کردید و به او اجازه دسترسی به پول خود را دادید، پس از آن، دیگر هرگز این کار را نمی‌کنید.

من در ۱۶ سالگی با پسری در پارکینگی تاریک آشنا شدم تا تلفن همراه نوکیایی را به او بفروشم که می‌دانستم دزدیده شده است. تلفن را از طریق شیشه اتومبیلش به او تحویل دادم و منتظر شدم تا پول آن را به من بدهد. در عرض چند ثانیه، ماشین او با سرعت از من دور شد و اصلاً به همین دلیل می‌خواست از پنجره اتومبیل خود معامله را انجام دهد.

اما همیشه در یاد داشته باشید که صداقت نداشتن به ضرر مالی منجر می‌شود و افراد قابل اعتماد درآمد بسیار بیشتری کسب می‌کنند.

سخن پایانی

درک چیستی پول یکی از جواب‌های بسیاری است که می‌توانید به مشکلات خود بدهید. اما مردم این اصل را خیلی دیر در زندگی یاد می‌گیرند. با گذشت زمان و استرس کمتر، می‌توانید انسان بسیار موثرتری در زندگی باشید.

وقتی می‌فهمید که پول می‌تواند شخصیت شما و توانایی تأثیرگذاری‌تان را بر سایرین تغییر دهد، کل دنیای شما تغییر می‌کند. دیگر برای جمع‌آوری دارایی تلاش نمی‌کنید تا با آخرین خریدهای خود به افرادی که دوست‌شان ندارید در مهمانی‌های شام فخر بفروشید.

بهترین خرید، خریدی است که در زندگی دیگران اثر موجی ایجاد کند. برای ایجاد اثر موجی، هر چند کوچک، از پول استفاده کنید.

زندگی خود را خرج پرداخت به کسی کنید که نمی‌تواند آن را به شما پس بدهد.

منبع: ارز دیچیتال

مطالب مرتبط