۲ اثر معکوس چاقی روی سرطان؛ تحریک رشد تومور و بهبود عملکرد داروها

محققان با انجام دو پژوهش به این نتیجه رسیدند که چاقی هم سبب افزایش رشد تومورها می‌شود هم عملکرد داروهای ایمنی درمانی را بهبود می‌بخشد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، دو مطالعه جدید رابطه میان چاقی و سرطان را بررسی کرده است. این تحقیقات اثرات متفاوتی از آنچه که تاکنون می‌دانستیم را نشان می‌دهد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که چاقی می‌تواند واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر رشد تومور را سرکوب کند و همچنین عملکرد نوع جدیدی از روش‌های “ایمونوتراپی” سرطان را بهبود بخشد.

ایمونوتراپی یا ایمنی تراپی یک روش درمانی برای برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کند.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، این یافته‌ها حاصل دو پروژه تحقیقاتی است. پژوهش اول در کالج “ترینیتی دوبلین” ایرلند صورت گرفته است و روی تاثیرات چاقی بر روی نوعی از ایمنی سلولی به نام “سلول‌های کشنده طبیعی”  (NK)تمرکز داشته است.

سلول‌های کشنده طبیعی اولین خط دفاعی در از بین بردن سلول‌های سرطانی و سلول‌های آلوده به ویروس هستند.

این سلول‌ها نقشی اساسی در ایمنی بدن به هنگام سرطان دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که چربی بیش از حد می‌تواند در سلول‌های کشنده واکنش ضدتوموری ایجاد کند.

مطالعه دوم که در دانشگاه “UC Davis” انجام شده است، مکانیسم دیگری را بررسی کرده است که در آن مشخص شد پروتئین “لپتین” که توسط سلول‌های چربی در بدن تولید می‌شوند، از طریق افزایش میزان پروتئین ” PD-۱” باعث اختلال در عملکرد “لنفوسیت تی” می‌شود.

“لنفوسیت T” از انواع سلول‌های سیستم ایمنی بدن است.

” PD-۱” پروتئینی است که در سرکوب دستگاه ایمنی نقش دارد. نوع جدیدی از داروهای ایمونوتراپی که “checkpoint inhibitors” نامیده می‌شوند و نوعی روش درمانی در ایمونوتراپی سرطان به حساب می‌آید، فعالیت “PD-۱” را مسدود می‌کنند و منجر به کشتن سلول‌های سرطانی می‌شوند.

حال محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع داروها در درمان بیماران مبتلا به سرطان عملکرد بهتری دارند.

محققان این پروژه اظهار کردند که ما چاقی را تایید نمی‌کنیم. زیرا چاقی، در عین اینکه عملکرد داروهای ایمونوتراپی را بهبود می‌بخشد، در عین حال سبب رشد تومورها نیز می‌شود.

پژوهش نخست در مجله “Nature Immunology” و پژوهش دوم در مجله “Nature Medicine” انتشار یافت. /ایسنا

مطالب مرتبط