شناسایی بخش‌های آسیب دیده مغز با فناوری هوش مصنوعی

اختلال گسستگی یکی از اختلال‌های مهم روانشناختی است که شناسایی بخش‌های آسیب دیده مغز به علت این اختلال با فناوری هوش مصنوعی ممکن شده است.

به گزارشاسلش گیر، اختلال گسستگی که ناشی از برخی رفتارها و ضربات روحی و عاطفی در کودکی است، موجب می‌شود تا فرد در بزرگسالی قادر به یادآوری یا شناسایی تجربه‌های قبلی نباشد و این امر به مشکلاتی مانند بدبینی، ترک منزل، سرگردانی یا رشد شخصیتی کاملاً جداگانه (اختلال شخصیت چندگانه) منجر می‌شود.

محققان آمریکایی برای شناسایی بخش‌هایی از مغز که به علت این اختلال آسیب دیده از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. باید توجه داشت که اختلال روانشناختی یادشده در حالات شدید خود منجر به از دست رفتن حافظه و عدم توانایی افراد برای کنترل احساسات می‌شود و گاهی شخص کنترل اجزای بدن خود را هم از دست می‌دهد. لذا یافتن راهی برای شناسایی بخش‌هایی از مغز که به علت این اختلال آسیب دیده اند و بازسازی بخش‌های یادشده ضروری است.

محققان با طراحی یک الگوریتم هوش مصنوعی موفق به شناسایی بخش‌های آسیب دیده مغز به علت این اختلال با استفاده از تصاویر اسکن ام آر آی شدند. این بررسی بر روی ۶۵ زن انجام شد و از این طریق مشخص شد بخش‌های مذکور به علت این اختلال با چه تغییراتی مواجه شده اند.

انتظار می‌رود با بررسی عکس‌های اسکن ام آر آی بیشتر با این الگوریتم هوش مصنوعی بتوان شدت آسیب‌های مغزی را در افراد مبتلا به اختلال گسستگی با دقت بیشتری برآورد کرد و این روش را در آینده نزدیک برای یافتن راه درمانی برای مبتلایان به اختلال مذکور به کار گرفت./ مهر

مطالب مرتبط