کاغذهایی با قابلیت تا شدن خودکار

به گزارش نیواطلس، برگ‌های درختان برای حرکت و باز شدن مبتنی بر جریان یافتن آب در فیبرهای سلولزی آنها هستند. محققان از همین فرایند طبیعی الهام گرفته اند و جوهر کارتریج چاپگرها را جایگزین آب کرده‌اند تا از این طریق بتوان کاغذهایی با قابلیت تا شدن خودکار تولید کرد.

کاغذها نیز مانند برگ‌های درختان از فیبرهای سلولزی تولید شده اند و هر دو با جذب آب امکان باز شدن و حرکت پیدا می‌کنند. اگر این روند با گستردگی و شدت صورت بپذیرد، تحرک برگ‌ها و کاغذها نیز شدیدتر و چشمگیرتر خواهد بود.

جوهر چاپگری که بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته، در چهار رنگ سیاه، سرخابی، زرد و فیروزه‌ای تولید شده و در چهار کارتریج جوهر با افزودن یک محلول آبی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. محلول مذکور حاوی آب و نمک کلرید لیتیوم بوده و غلظت نمک در آب موجود در هر کارتریج متفاوت است.

برای تنظیم حرکات کاغذها، تزریق جوهر کارتریج به آنها به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد و خشک شدن و تزریق مجدد جوهر باعث ایجاد حرکت‌های مختلفی در هر کاغذ می‌شود. همچنین بدین منظور از تغییر در میزان تمرکز نمک نیز استفاده می‌شود. استفاده از آب خالص معمولاً باعث تاشدن سریع کاغذها می‌شود و افزایش نمک کلرید لیتیوم این روند را کند می‌کند. از این فناوری می‌توان برای تسهیل چاپ مدارهای الکتریکی بر روی کاغذ استفاده کرد.

منبع:  خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط