«جبران درس دیر نمی‌شود، بگذارید بچه‌ها بازی کنند»

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه مدیر طرح جدید برای جبران تحصیلات گفت از معلمان می‌خواهیم به علت وقفه پیش آمده، ساعت‌های درسی را افزایش دهند و پیشنهاد ما این است که وقتی همه کلاس‌ها دوباره دایر شد تعداد روزهای مدرسه رفتن در هفته یا طول ترم‌های تحصیلی را افزایش دهند.

گروهی از متخصصان رشد کودک در نامه‌ای خطاب به گوین ویلیامسون وزیر آموزش از او خواستند پس از پایان قرنطینه سراسری در بریتانیا اقداماتی با اولویت سلامت عاطفی کودکان انجام دهد.

گروه «اول بازیِ» بریتانیا متشکل از ۱۵ روانشناس کودک و متخصص آموزش در این نامه نوشته‌اند «در بهار و تابستان پیش رو بچه‌ها نباید درس و کلاس اضافی داشته باشند.  باید به کودکان، معلمان و والدین زمان و فضایی برای نفس کشیدن و رفع خستگی ناشی از تنش‌های سال گذشته داد.»این گروه هشدار داد برنامه‌های فشرده «جبرانی» و کلاس‌های تابستانی ممکن است بر سلامت روان کودکان اثر بدی داشته باشد و در عوض خواستار تشویق کودکان به وقت گذراندن بیرون از خانه و فعالیت‌های جسمی و بازی با دوستان‌شان شد. 

این متخصصان همچنین گفتند کودکان بریتانیا باید به محض آن که ایمنی فراهم شد از رعایت قانون دوم معاف شوند.

استاد هلن داد رییس گروه «اول بازی» بریتانیا گفت: «اگر این مشکل را حل نکنیم خطر آن وجود دارد که کودکان مشکل‌دار را به اجبار به محیط آموزشی پرتنش بازگردانیم که ممکن است باعث وارد آمدن آسیب بیشتر به سلامت روان و رشد آن‌ها شود.»

این استاد دانشگاه ریدینگ افزود: «کودکان ما در سال گذشته به اندازه کافی آسیب دیده‌اند و حق‌شان است این تابستان حسابی بازی کنند.»

هفته پیش سر کوان کالینز به عنوان رییس جدید کارگروه جبران عقب‌ماندگی تحصیلی معرفی و مأمور شد بر برنامه جبرانی تحصیلی دولت نظارت داشته باشد.

او در مصاحبه اول هفته جاری با بی‌بی‌سی گفت باید به حیطه‌های دیگری غیر از درس و مشق که کودکان به علت وقوع همه‌گیری در آن‌ها عقب مانده‌اند نیز نظر داشته باشیم.

او گفت: «به نظرم باید این ساعت‌های اضافی را نه فقط به یادگیری بلکه به با هم بودن کودکان، بازی و شرکت در ورزش‌های رقابتی، موسیقی و نمایش اختصاص دهیم چون این حیطه‌های مهم نیز از برنامه رشد آن‌ها حذف شده است.»

پارسال همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد بیشتر دانش‌آموزان از ماه مارس گذشته تا ابتدای ماه ژوئن در خانه بمانند. البته در بریتانیا دانش‌آموزان برخی مقاطع را دوباره به مدرسه فرستادند.

از ماه سپتامبر همه دانش‌آموزان دوباره به مدرسه رفتند، اما اواخر ترم پاییز صدها هزار کودک هر هفته غایب می‌شدند زیرا براساس داده‌های وزارت آموزش باید خود را در خانه قرنطینه می‌کردند.

پس از آن مدرسه برای همه جز فرزندان کارکنان مشاغل ضروری و حساس اینترنتی شد و بوریس جانسون گفت امیدوار است روز ۸ مارس همه دانش‌آموزان بتوانند به مدرسه بازگردند.

مطالب مرتبط