SIEM مغز متفکر مرکز عملیات امنیت

SIEM مغز متفکر مرکز عملیات امنیت

مدیریت امنیت اطلاعات و وقایع (SIEM) فن آوری جدیدی است که می تواند تمام سیستم های یک سازمان را به هم متصل و یک دیدگاه جامع از امنیت اطلاعات ارائه دهد.

به گزارش آردی نیوز، در مرکز عملیات امنیت (SOC)، به منظور بهره‌گیری از مکانیسم فرآیندگرا و هوشمند برای پایش وقایع، رخدادها و حوادث امنیتی، اعمال اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در مقابل حملات امنیتی احتمالی از نرم‌افزارهای پیشرفته و به روز تحت عنوان سامانه مدیریت وقایع و امنیت اطلاعات (SIEM) استفاده می‌شود. به بیان دیگر، SIEM مغز متفکر مرکز عملیات امنیت محسوب می‌شود.
مدیریت وقایع و امنیت اطلاعات (SIEM) محصول و سرویس نرم‌افزاری است که به منظور ارائه و تامین یک نگاه کلی از وضعیت امنیت اطلاعات سازمان در مرکز عملیات امنیت به‌کار گفته می‌شود. اصل و اساس SIEM مبتنی بر جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات و گزارشات تولید شده توسط تجهیزات از رخداده‌های امنیتی و متمرکز کردن آن در یک نقطه جهت تأمین یک نگاه کلی از وضعیت امنیت اطلاعات و شبکه یک سازمان است. از این رو متمرکز کردن اطلاعات امکان تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری سریع‌تر و راحت‌تر را برای کاربران و راهبران فراهم می‌آورد.

SIEM ، ترکیبی از دو سرویس مدیریت امنیت اطلاعات (SIM) و مدیریت رویدادهای امنیتی (SEM) را به کاربران  می دهد و به عنوان مغر متفکر مرکز عملیات امنیت محسوب می‎شود. تکنولوژی SIEM، تجزیه و تحلیل گزارشات رخدادهای امنیتی ثبت شده در تجهیزات سخت‌افزاری و برنامه‌های کاربردی را به صورت بلادرنگ فراهم می‌آورد.

مدیریت رویدادهای امنیتی  در SEM

بخش مدیریت رویدادها امنیت (SEM) مرکزی برای ذخیره‌سازی، تفسیر رویدادها و تجزیه و تحلیل بلادرنگ است که کارشناسان امنیت اطلاعات و شبکه می‌توانند بر اساس نتایج آن عکس‌العمل سریع و مناسب انجام دهند. به عبارت دیگر، مدیریت تهدیدات، رویدادها و رویدات امنیتی به صورت بلادرنگ در این بخش صورت می‌پذیرد در حالی که بخش مدیریت امنیت اطلاعات (SIM) جمع‎آوری داده و متمرکز نمودن در یک مکان برای تجزیه و تحلیل سیاست‌ها و مطابقت یافته‌های گزارشات، به تحلیل داده‌ها و رویدادها با استانداردها و سیاست‌های امنیتی می‌پردازد. با ترکیب این دو بخش با یکدیگر، سامانه SIEM امکان شناسایی سریع، تجزیه و تحلیل رویدادها امنیتی و بهبود حوادث امنیتی و امکان منطبق کردن رویدادها امنیتی را با قوانین امنیتی سازمان فراهم می‎آورد.

مزایای به کارگیری SIEM

بنابر این گزارش، از مزایای استفاده از SIEM می توان به تأمین نمای کلی از وضعیت امنیت اطلاعات و شبکه سازمان، جمع آوری رویدادها از کاربران و تجهیزات مختلف شبکه و امنیت شبکه، ذخیره‌سازی کلیه رویدادها، شناسایی و اولویت‌بندی حوادث و رویدادها از میان حملات اینترنتی و رویدادهای شبکه، تحلیل رفتار شبکه و تشخیص سریع حوادث،  اعمال سیاست‌های سازمانی در ساختار پیاده‌سازی شده، تطبیق رویدادها با سیاست‌های سازمانی، پایش شبانه روزی تمامی رویدادها به صورت لحظه‌ای و همچنین ارائه گزاراشات آماری و گرافیکی عنوان کرد.

امنیت فناوری اطلاعات معمولا از چند فن آوری مختلف تشکیل شده است  که برای حفاظت از شبکه و داده های سازمان از هکرها و سایر تهدیدات بهره گیری می شود. با این وجود اتصال همه این سیستم های متفرقه چالشی دیگر است و در اینجا است که SIEM می تواند کمک کند. سیستم SIEM مدیریت و تشخیص ورودیهای امنیتی را از انواع دستگاه ها انجام می دهد و از طیف وسیعی از توابع، از جمله تهدیدهای پنهان، از رخدادها قبل از وقوع آنها، شناسایی رخدادهای امنیتی و ارائه اطلاعات قانونی برای تعیین اینکه یک حادثه امنیتی رخ داده است و همچنین تاثیر احتمالی، جلوگیری می کند.

مطالب مرتبط