آغاز راه‌اندازی آزمایشی خانه‌های هوشمند در ایران

فعالیت‌های اولیه در راستای راه اندازی خانه‌های هوشمند به‌صورت آزمایشی در حال انجام و اولویت بندی است. انرژی، محیط‌ زیست، اشتغال، بهره‌وری و رشد اقتصادی و مهم‌تر از همه شفافیت، از جمله چالش های پیش روی کشور محسوب می شوند که فناوری اطلاعات رکن مؤثر برای مقابله با آن‌ها است. کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین مسیر برای عبور از چالش‌ها، فناوری اطلاعات است، افزود: فناوری های ارتباطی تنها فناوری محسوب می شوند که برخلاف سایر فناوری ها، پیشرفت در آن ها موجب کاهش هزینه و افزایش بهره وری می شود.

به گزارش آردی نیوز به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، رسول سرائیان در کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند گفت: نخستین رکن شهر هوشمند زیرساخت ارتباطی است که در ابتدا باید تغییرات، اندازه‌گیری و داده‌ها جمع‌آوری و سپس مدیریت شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به‌واسطه زیرساخت ارتباط تلفن همراه موجود در کشور، فعالیت‌های نخست در راستای خانه‌های هوشمند به‌صورت آزمایشی در حال انجام و اولویت بندی است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی تصریح کرد: براساس این تفاهم نامه، استفاده از فناوری های جدید نظیر اینترنت اشیا و هوشمندسازی صنایع به منظور کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در دستور کار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این تفاهم نامه ها، کنتورهای آب و برق، کلیدها، پست های برق و روشنایی معابر هوشمند می شود و میزان مصرف آب و برق کاهش پیدا می‌کند.

نخستین کنگره جهانی فناوری هوشمند ۲۰۱۸ با همکاری ۱۰ کشور جهان و با سه رویکرد دولت هوشمند، شهر هوشمند و بانکداری هوشمند در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

ارائه تجربیات بین‌المللی در مبحث فناوری‌های هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله اهداف این کنگره دو روزه عنوان شده است و در این رویداد مهمانانی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، سوئد، هلند، بلاروس و یونان حضور دارند.

مطالب مرتبط