آمادگی صندوق نوآوری برای پشتیبانی از تولید شرکت‌های دانش‌بنیان

بر اساس اعلام روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت در پیام نوروزی خود آورده است: پس از گذشت حدود ۱۰ سال از ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بازیگران جدید عرصه اقتصاد کشور، این شرکت‌ها در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده بود، با تولید داخل انواع اقلام و تجهیزات مورد نیاز نظام سلامت برای مهار کرونا، از آزمون «تقویت تاب‌آوری ملی» سربلند بیرون آمدند و وارد مرحله جدیدی از حیات خود شدند. کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که شمار آن‌ها به زودی از مرز ۶ هزار شرکت عبور خواهد کرد، حالا در دهمین سالگرد تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان»، نه یک مفهوم فانتزی و صرفاً آزمایشگاهی یا دانشگاهی، بلکه یک بازیگر قابل اعتنای میدان تولید محسوب می‌شوند.

در ادامه این پیام آمده است: اما نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید و صنعت کشور، همان‌طور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال ۱۴۰۰ خود اشاره فرمودند، مستلزم طراحی و اعمال انواع مشوق‌ها و حمایت‌ها و نیز حذف موانع و چالش‌های تولید است. با همین رویکرد بود که صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۹ توانست با تداوم پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و دستیابی به رکوردهای جدید در حمایت از این شرکت‌ها با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، زمینه مساعد برای حضور بیشتر این شرکت‌ها در زنجیره تامین صنایع مختلف، از نفت و گاز تا غذایی، دفاع، سلامت و ساختمان و تحقق جهش تولید «در حد قابل قبول» را فراهم کند.

در ادامه پیام نوروزی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی آمده است: برای مثال، صندوق با طراحی بسته‌های تشویقی برای صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی توانست سرمایه اولیه این صندوق‌ها را از ۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ برساند و با مشارکت ۱۵۰ میلیارد تومانی در تاسیس صندوق‌های جسورانه بورسی، زمینه تاسیس ۶ صندوق جسورانه جدید با سرمایه اولیه ۹۰۰ میلیارد تومان را فراهم کرد که هر دو، شاهدی بر اثربخشی «مشوق‌های سرمایه‌گذاری» صندوق نوآوری و شکوفایی برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی در تولید محصولات و خدمات نوآورانه است.

دکتر وحدت در ادامه با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» آورده است: اینک در آستانه سال ۱۴۰۰ با شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی دارد با تداوم و تقویت رویکردهای گذشته، گام‌های بزرگتری در راستای «تولید جهش‌یافته» برپایه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان با دو ملاحظه زیر بردارد: نخست اینکه تولید جهش‌یافته، همان‌طور که در پیام مقام معظم رهبری نیز مشهود است، الزامات متعددی دارد که از اعمال حمایت‌ها تا برداشتن موانع را در بر می‌گیرد. لذا صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد تخصصی «تامین مالی» نمی‌تواند به تنهایی موجبات نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید جهش‌یافته را رقم بزند و تحقق این شعار «به تمام معنا انقلابی»، مستلزم همکاری همه بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور و به‌ویژه دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

در ادامه پیام رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ملاحظه دوم این صندوق در حمایت از اکوسیستم نوآوری کشور در سال ۱۴۰۰، آمده است: دوم آنکه، استمرار پشتیبانی حداکثری و اثربخش صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰، با عنایت به روند افزایشی تعداد شرکت‌ها از یک سو و رشد کسب‌وکار شرکت‌های موجود از سوی دیگر، مستلزم تقویت منابع صندوق نوآوری و شکوفایی است. گرچه با آینده‌نگری دولت و مجلس محترم، افزایش سرمایه صندوق در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی و مصوب شده است، اما همان‌طور که صندوق قبلاً نیز خاطرنشان کرده است، این افزایش نه‌تنها امکان افزایش حمایت‌ها را به صندوق نمی‌دهد، بلکه تداوم روند گذشته را نیز با ابهام روبرو کرده است.

در پایان این پیام آمده است: صندوق نوآوری و شکوفایی، مسئولیت پرخطیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد، اما تاکیدات همه‌جانبه مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور محترم و سایر مدیران ارشد نظام بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، این بار مسئولیت را دوچندان کرده است. صندوق امیدوار است در پرتو الطاف الهی بتواند نقش مؤثرتری در تحقق «ایران دانش‌بنیان» ایفا کند.

مطالب مرتبط