آمریکا در حال توسعه نسل ششم هواپیماهای جنگنده است

با عملیاتی شدن نسل ششم هواپیماهای نظامی آمریکا، سلطه هواپیماهای نسل پنجم مانند اف۳۵ آمریکا و سوخو۵۷ در آسمان پایان خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، آمریکا در حال تحویل اف‌۳۵ به متحدان خود است و در آن‌سوی بازی، روسیه و چین در حال توسعه هواپیماهای نسل پنجم خود هستند. اروپایی‌ها هم برنامه دارند تا چند سال آینده هواپیماهای نسل پنجم را عملیاتی کنند، اما ورود هواپیماهای نسل ششم آمریکا بازی را تغییر خواهد داد.

در گذشته آمریکا با توسعه اف‌۲۲ که اولین هواپیمای نسل پنجم جهان بود، یک دهه برتری هوایی کامل داشت. این هواپیما به هیچ کشوری داده نشد و حالا احتمالاً نسل ششم داستان اف۲۲ را تکرار خواهد کرد.

درباره این جنگنده جدید و مراحل پیشرفت آن، ویل روپردستیار، دبیر نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، این‌گونه توضیح داده است: «طرح موسوم به NGADبه مراحلی رسیده که در آن نمونه‌ نمایشی پرواز صورت گرفته است و توانسته‌ایم به رکوردهای تازه‌ای در زمینه هوانوردی دست پیدا کنیم. فعلا در تست‌های اولیه سامانه‌های جدید این فناوری توانسته‌اند درست کار کنند.»

البته مواردی که دبیر نیروی هوایی آمریکا به آن اشاره کرده به آزمایش‌های دیجیتالی پرواز مربوط می‌شود. با موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش‌ها، مونتاژ نمونه‌های اولیه سامانه‌ها آغاز خواهد شد.

مطالب مرتبط