آهنگ مورد علاقه خود را به گوش گوگل زمزمه‌ کنید

گوگل محتمل‌ترین نتایج را بر اساس صدایی که شنیده است، نشان می‌دهد

حالا دیگر با زمزمه ملودی‌ ترانه‌ها توسط کاربران، جست‌وجوگر گوگل می‌تواند آن‌ها را پیدا کند. همچنین، با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی، جست‌وجوگر گوگل می‌تواند پی به غلط‌های تایپی و املایی ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، ویژگی جدید «زمزمه و جست‌وجو کن» هم در دستیار گوگل اندروید و هم در آی.‌او‌اس وجود دارد. کاربران گوشی‌های هوشمند می‌توانند در برنامک گوگل دکمه ضبط صدا را بزنند و بگویند «این ترانه چیست؟» یا دکمه «جست‌وجوی ترانه» را لمس کنند.

پس از زمزمه ۱۰ تا ۱۵ ثانیه از ترانه، گوگل نتایج جست‌وجویش برای آن ترانه را نمایش خواهد داد.

گوگل می‌گوید لازم نیست کاربران خیلی دقیق ترانه را زمزمه کنند تا به نتیجه برسند، بلکه گوگل محتمل‌ترین نتایج را بر اساس صدایی که شنیده است، نشان می‌دهد.

سپس عنوان ترانه، نام هنرمند و گزینه‌ای برای پخش ترانه در سایر برنامک‌ها مانند یوتیوب که از برنامک‌های شرکت گوگل است، ظاهر خواهد شد.

هنگام آزمایش این ویژگی گوگل، دیدیم می‌تواند ترانه «زنده ماندن» گروه بی‌جیز و «هات‌لاین» بلینگِ دریک را پیدا کند، اما در یافتن ترانه‌های سخت‌تری مانند «سالزبری هیل» از پیتر گبریل، با مشکل مواجه شد.

کریشنا کومار، مدیر ارشد محصول در بخش جست‌وجوی گوگل، در مطلبی در تارنمای این بخش نوشته  است: «وقتی ملودی ترانه‌ای را در قسمت جست‌وجوی گوگل زمزمه می‌کنیم، مدل‌های یادگیری ماشینی، آن صدا را به رشته‌ای از اعداد تبدیل می‌کند که نماینده ملودی آن ترانه است. این مدل‌ها طوری آموزش دیده‌اند که ترانه‌ها را با استفاده از چندین منبع، از جمله صدای آواز خواندن انسان، نواختن ترانه با سوت یا زمزمه کردن آن، و نیز فایل‌های ضبط‌شده‌اش در استودیو تشخیص دهد.»

«این الگوریتم‌ها همچنین همه جزییات دیگر مانند صدای سازهای همراه و لحن ترانه را حذف می‌کنند تا فقط رشته اعداد نماینده یا همان اثر انگشت ترانه، بر جای بماند.»

گوگل همچنین قدرت تشخیص خود را در مورد تشخیص غلط‌های املایی هم افزایش داده است و می‌گوید از هر ۱۰ عبارت جست‌وجو، یکی غلط املایی دارد.

گوگل می‌گوید: «الگوریتم جدید برای املای واژه‌ها از شبکه عصبی عمیقی برای ارتقای قدرت تشخیص خود بهره می‌برد. با اعمال این تغییرات توانسته‌ایم بیشترین بهبود پنج سال اخیر را در تشخیص املای واژه‌ها ایجاد کنیم.»

گوگل اخیراً سامانه عامل اندروید خود را به‌روزرسانی کرده است تا وقتی گوشی‌ کاربران صداهای خاصی را در خانه می‌شنود، با فرستادن پیام به آن‌ها اطلاع دهد.

این غول دنیای جست‌وجو بلندگوی هوشمند «نست آدیو»ی جدید خود را نیز به بازار فرستاد. شکل و طراحی این نسخه جدید کاملاً بدیع است.

مطالب مرتبط