ابداع مدل جدیدی برای طراحی و کنترل ربات‌های نرم

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”، مدل جدیدی برای طراحی و کنترل ربات‌های نرم ارائه داده‌اند که می‌تواند کارآیی و سرعت آنها را افزایش دهد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ام.آی.تی نیوز، یک مدل جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”(MIT) ابداع شده، می‌تواند به کنترل و طراحی کارآمد ربات‌های نرم برای وظایف مورد نظر کمک کند. سرعت و دقت این مدل، بسیار بیشتر از روش‌های جدیدی است که نحوه حرکت ربات‌ها را برای رسیدن به مقصد شبیه‌سازی می‌کنند.

ربات‌های نرم با کمک این مدل می‌توانند از عهده انجام وظایفی برآیند که با روش‌های قدیمی، نیازمند محاسبات خاصی هستند.

ربات‌های نرم، ساختاری انعطاف‌پذیر، ارتجاعی و قابل کشش دارند و می‌توانند حرکت خود را با روش‌های نامحدودی انجام دهند. در روش محاسباتی، نحوه حرکت هر کدام از بخش‌های ربات بررسی می‌شود. این ربات‌ها می‌توانند میلیون‌ها بعد داشته باشند و همین موضوع، محاسبه و انتخاب یک راه احتمالی را برای انجام دادن وظایف پیچیده توسط آنها دشوار می‌سازد.

پژوهشگران ام.ای.تی، مدلی ارائه داده‌اند که می‌تواند جزئیات کار را بر اساس فیزیک ربات و محیطی که در آن قرار دارد، یاد بگیرد. این کار به مدل کمک می‌کند تا از عهده تنظیم پارامترهای مربوط به کنترل حرکت و طراحی برآید و این کار را با توجه به وظایف خاص ربات انجام دهد.

“اندرو اسپیلبرگ”(Andrew Spielberg)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ربات‌های نرم، ساختارهایی دارای ابعاد بی‌نهایت هستند که می‌توانند در هر لحظه به روش متفاوتی تغییر شکل دهند. ما با ارائه یک توضیح احتمالی از حالت‌های ربات می‌توانیم نسبت به طراحی و کنترل آن اقدام کنیم.

این مدل، در شبیه‌سازی‌ها توانست به ربات‌های نرم دوبعدی و سه‌بعدی در انجام وظایف پیچیده‌ای مانند طی کردن مسافت‌های طولانی و یا رسیدن به هدف کمک کند. ربات‌های با کمک این مدل توانستند سریع‌تر و دقیق‌تر از روش‌های دیگر به هدف برسند.

پژوهشگران قصد دارند این مدل را برای کمک به ربات‌های نرم واقعی هم به کار ببرند. به کار گرفتن این مدل در ربات‌های نرم واقعی می‌تواند به حل کردن مشکلات مربوط به جهان واقعی که ممکن است کارآیی و دقت ربات‌ها را کاهش دهند، کمک کند. /ایسنا

مطالب مرتبط