ابداع نوعی پچ پوستی که می‌تواند داروها را با سرعت و بدون درد به بدن بیمار انتقال دهد

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”، نوعی پچ پوستی ابداع کرده‌اند که می‌تواند داروها را با سرعت و بدون درد به بدن بیمار انتقال دهد.

به گزارش فیز، “ملانوما”(Melanoma)، شکل کشنده‌ای از سرطان پوست است که در 30 سال گذشته، گسترش قابل توجهی داشته است. سالانه 100 هزار نوع از ملانوما تشخیص داده می‌شوند و روزانه افراد بسیاری، جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”(MIT)، نوعی پچ پوستی ابداع کرده‌اند که می‌تواند انتقال داروها را برای حمله به سلول‌های ملانوما به سرعت انجام دهد. این پچ که روی پوست موش و انسان آزمایش شده است، می‌تواند پیشرفتی در ابداع واکسن ملانوما و حتی واکسن بیماری‌های دیگر باشد.

“یانپو هه”(Yanpu He)، دانشجوی دانشگاه ام.آی.تی و از پژوهشگران این پروژه گفت: پچ ما، یک پوشش شیمیایی منحصر به فرد و عملکرد خاصی دارد که امکان قرار گرفتن روی پوست و برداشتن آن را تنها در یک دقیقه فراهم می‌کند تا امکان انتقال سریع دارو فراهم شود. این پچ، امکان خارج شدن نوعی پادتن را نیز در موش زنده فراهم می‌کند و ما امیدواریم که یک واکنش ایمنی قوی نیز روی پوست انسان نشان دهد.

اگرچه پمادهای موضعی هم می‌توانند روی پوست قرار بگیرند و کار درمان را انجام دهند اما این پمادها فقط تا فاصله کمی نفوذ می‌کنند. تزریق دارو می‌تواند روش خوبی برای انتقال سریع آن به بدن باشد اما این روش برای بیماران، دردناک و ناراحت‌کننده است.

پچ‌های میکرونیدل که با روش پوشش لایه به لایه آماده می‌شوند، یک روش ساده و بدون درد برای درمان هستند. پژوهشگران با کمک روش پوشش لایه به لایه، سطح پچ را با مولکول‌های دارای بار الکتریکی مثبت و منفی می‌پوشانند.

هه ادامه داد: برای این که غشای حامل دارو روی سطح پچ قرار گیرد، باید لایه‌ها محکم روی هم قرار بگیرند اما این کار موجب می‌شود که کل غشا، حالتی بسیار چسبناک پیدا کند. روش‌های پیشین که این حالت چسبناک را حفظ می‌کردند، حدود 90 دقیقه زمان نیاز داشتند تا مقدار کافی از دارو را به بدن برسد و پچ از روی پوست برداشته شود.

پژوهشگران دانشگاه ام.ای.تی برای رفع این مشکل، روش جدیدی ابداع کردند. آنها نوعی پلیمر طراحی کردند که نسبت به  “پی‌اچ”(pH) واکنش نشان می‌دهد و از دو قسمت تشکیل شده است.

هه افزود: قسمت نخست، گروه‌های “آمین”(Amine) را در بر دارد که هنگام  قرار گرفتن روی پوست، بار الکتریکی مثبت می‌گیرند اما قسمت دوم، گروه‌های “کربوکسیلیک اسید” (Carboxylic acid) را شامل می‌شود که بار الکتریکی ندارند و در تماس با پوست، بار الکتریکی منفی می‌گیرند؛ به این ترتیب، یک تغییر کلی میان بار مثبت و منفی صورت می‌گیرد.

هاموند اضافه کرد: پچی که ما ابداع کرده‌ایم، می‌تواند برای انتقال واکسن‌ها به بدن و درمان بیماری‌های عفونی متفاوت به کار برود و همچنین ابزاری برای مقابله با سرطان‌های گوناگون از جمله ملانوما باشد. ما برای انتقال واکسن، از مواد شیمیایی ارزان قیمت و ساختار ساده‌ای استفاده می‌کنیم و امیدواریم که نهایتا ابزار خود را پس از تایید، به بازار ارائه دهیم.

نتایج این پژوهش، در نشست “انجمن شیمی آمریکا” (ACS) ارائه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط