ابداع هدست تبدیل فعالیت مغزی به نمایش نوری

محققان دانشگاه ناتینگهام یک هدست اسکنر مغز را توسعه داده‌اند که فعالیت‌های مغز را به شکل نورهای مختلف روی یک ساختار نورانی به شکل مغز انسان نشان می‌دهد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از بیزنس اینسایدر، محققان دانشگاه ناتینگهام یک نمایش نوری ایجاد کرده‌اند که توسط فعالیت مغز کنترل می‌شود.

کاربر با استفاده از این هدست می‌تواند با تفکر خود، رنگ‌های این ساختار را تغییر دهد.

روشن شدن هر قسمت از این ساختار نورانی که به شکل مغز انسان طراحی شده، نشان‌دهنده این است که کدام قسمت از مغز کاربر فعالیت بیشتر یا کمتری دارد.

این هدست از روش ثبت فعالیت الکتریکی در مغز یا الکتروانسفالوگرافی یا الکترومغزنگاری و یا همان نوار مغزی(EEG) استفاده می‌کند و سیگنال‌ها را به یک جعبه نوری که بالای سر کاربر آویزان است، می‌فرستد.

کنش‌های مشخص، موجب ایجاد فرکانس‌های مختلف مغز می‌شود، به طوری که به عنوان مثال، باز کردن چشم باعث آبی شدن چراغ‌ها می‌شود که نشان‌دهنده افزایش فعالیت در مغز است.

این موضوع به این علت است که ما با باز کردن چشم‌هایمان، در حال دادن اطلاعات بصری بیشتر به مغزمان برای پردازش هستیم.

اما در نقابل، بستن چشم‌ها موجب می‌شود چراغ‌ها به رنگ قرمز تغییر کنند که نشان‌دهنده یک مغز کمتر فعال، به دلیل عدم تحریک بصری است.

دانشگاه ناتینگهام نمایشی را برای نشان دادن کارکرد مغز ترتیب داد که در ویدیوی زیر می‌بینید.

اما تیم محققان در حال کار بر روی یک روش جدید و دقیق‌تر برای اسکن مغز است.

آنها یک اسکنر مغناطیس‌انسفالوگرافی (MEG) جدید که یک جایگزین برای اسکن سنتی ام.آر.آی (MRI) است، طراحی کرده‌اند.

اسکن‌های ام.آر.آی نیازمند این است که بیمار به شکل ثابت بنشیند که برای کودکان و افرادی که مشکل حرکتی دارند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

اسکنر جدیدی که در حال توسعه است، به شکل یک کلاه ایمنی بر سر گذاشته می‌شود و به بیماران امکان می‌دهد آزادانه حرکت کنند.

البته این اسکنر جدید هنوز در مرحله اولیه توسعه است و تنها دو اسکنر در انگلستان ساخته شده است، اما هدف این تیم این است که آن را در عرض 10 سال آینده به طور گسترده‌ای در دسترس قرار دهد. /ایسنا

مطالب مرتبط