احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بعد از یک دُز واکسن به شدت افت می کند

مطالعه ای در بریتانیا نشان می دهد که احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بعد از یک دُز واکسن استرازِنِکا یا فایزر به شدت افت می کند.

این واکسن ها در افرادی که بیش از ۷۵ سال دارند و کسانی که از قبل مبتلا به بیماری های مزمن هستند هم به اندازه سایر گروه ها موثر است.

تحقیقات دفتر آمار ملی (او ان اس) و دانشگاه آکسفورد همچنین نشان دهنده تولید قابل توجه پادتن در بدن بعد از تزریق این واکسن ها در همه گروه های سنی است.

این بررسی – برای انجام دو مطالعه – که نتایج آن هنوز در نشریات معتبر چاپ یا از سوی سایر محققان بررسی نشده، بر گرفتن تست از ۳۷۰ هزار نفر در بریتانیا که یکی از بزرگترین ها تا به امروز است استوار است.

در مطالعه اول خطر ابتلا به کووید در کسانی که با یک دُز آکسفورد-استرازنکا یا فایزر-بیواِن‌تِک واکسینه شده بودند ۶۵ درصد کمتر بود.

مصونیت در برابر سویه بریتانیایی

سه هفته بعد از تزریق واکسن در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا اوایل آوریل ۲۰۲۱، موارد ابتلای همراه با علائم بیماری ۷۴ درصد و ابتلای بدون علائم ۵۷ درصد افت کرد.

خطر ابتلا در کسانی که دُز دوم واکسن فایزر را دریافت کردند ۹۰ درصد کمتر شد. بررسی تاثیر استرازنکا بعد از تزریق دوم ممکن نبود چون در زمان مطالعه شمار کسانی که دز دوم را تزریق کرده بودند خیلی کم بود. استرازنکا دیرتر از فایزر عرضه شد.

این مطالعه نشان داد که هر دو واکسن در مقابل ویروس بی ۱۱۷ موسوم به کنت که در بریتانیا شیوع گسترده داشته موثر است.

دکتر کوئن پووِلز، پژوهشگر ارشد در واحد بهداشت جمعیت بخش نافیلد دانشگاه آکسفورد گفت که این داده ها درستی تصمیم برای ایجاد فاصله میان دو دز واکسن از سه یا چهار هفته به ۱۲ هفته را تایید می کند، چون با این کار امکان واکسینه کردن شمار بیشتری از مردم فراهم می شود.

با این حال او گفت نتایج مطالعه نشان داد که خطر ابتلا در افراد واکسینه شده به صفر نمی رسد بنابراین باید به استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی ادامه داد.

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته آمار مرگ در این کشور به صفر رسیده است.

این کشور از نظر واکسیناسیون در جهان پیشتاز بوده است، به طوری که به گفته وزارت بهداشت اسرائیل ۵۳ درصد جمعیت کشور – پنج میلیون نفر از حدودا ۹ میلیون نفر – با دو دز واکسینه شده اند.

ارقام وزارت بهداشت نشان می دهد کل آمار مرگ در اسرائیل تا روز پنجشنبه به ۶۳۴۶ نفر رسیده بود.

هفته پیش ایال لشام، مدیر مرکز پزشکی شبا بزرگترین بیمارستان اسرائیل، گفت که این کشور درحال نزدیک شدن به “ایمنی جمعی” است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که حداقل ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت باید واکسینه باشند تا ایمنی جمعی ایجاد شود.

مطالب مرتبط