احداث یک مرکز کنترل استخراج نفت با استفاده از فناوری “همزاد دیجیتال”

شرکت گازپروم نفت-خانتوس که یکی از شرکتهای تابعه گازپروم می باشد، یک مرکز کنترل صنایع بالادستی را به عنوان بخشی از برنامه “حوزه دیجیتال” خود راه اندازی کرده است. این مرکز راهکارهایی را که قبلا به منظور توسعه و بهبود فرایندهای بهره وری در تولید صنایع بالادستی استفاده می شد را با یکدیگر ترکیب کرده و مدیریت یکپارچه و موثری را در تمام مجموعه اجرا می کند. اطلاعات جمع آوری شده در مرکز کنترل نگهداری شده و می توان آن داده ها را در ایستگاه های کاری تخصصی و یا روی صفحه نمایش تصویری مشاهده کرد.

برنامه “همزاد دیجیتال” Digital Twin یکی از سیستم های کلیدی مدیریت بالادستی صنایع نفت در زمینه مکانیزه کردن و مدلسازی فرایندهای بالا آوردن سیالات از ته چاه می باشد و شامل طیف وسیعی از مدل های ترکیبی دیجیتالی بوده: از پمپ های شناور درون چاهی گرفته تا مرحله تحویل نفت تجاری، در این برنامه مدل سازی شده است. یکی از ویژگی های کلیدی این مدل ها توانایی”خودیادگیری” self-learning و به عبارتی “خود کالیبراسیون” self-calibrate براساس اطلاعاتی که به سرعت در حال تغییر است و از مراکز کنترل اتوماتیک دریافت شده، می باشد. “همزاد دیجیتال” امکان انتخاب اتوماتیک حالت های عملیاتی مطلوب برای عناصر مختلف را در کل مجموعه فراهم می کند: برای شناسایی موقعیت های غیر طبیعی، پیش از آن، یا ارزیابی پیشگیرانه در صورت هر گونه تغییر در پیکربندی و تنظیمات سیستم  (برای مثال: اضافه کردن چاه های متعدد به سیستم یا خاموش کردن یکی از پمپ های تقویت کننده).

همزاد دیجیتال به معادل کامپیوتری یک شئ فیزیکی اشاره می‌کند که می‌توان از آن برای مقاصد مختلف استفاده کرد. در این مفهوم، از داده‌های حاصل از حسگرهای نصب شده بر روی جسم استفاده می‌شود تا وضعیت جسم به صورت بلادرنگ در همزاد دیجیتال انعکاس یابد. همزاد دیجیتال علاوه بر شکل، از نظر موقعیت، وضعیت و حرکت هم به جسم اصلی شبیه است. حسگرها داده‌های جسم را جمع‌آوری کرده و آن را از طریق اینترنت اشیاء به نرم‌افزار شبیه‌ سازی سه بعدی می‌دهند.از همزاد دیجیتال می‌توان برای تعمیر و نگهداری هوشمند استفاده کرد و بهره‌وری را بهبود بخشید.

پژوهشگاه صنعت نفت

مطالب مرتبط