اختراع سينمای ناطق توسط “جان سابتيل” امريكايی (1927م)

از ابتداي كار سينما، كوشش‏های بسياری صورت گرفت تا فيلم‏های ناطق ساخته شود. تا قبل از اختراع سينمای ناطق، فيلم‏هايى كه در سينماهای محدود و معدود آن زمان نمايش داده مي‏شد، صامت بود يعني سخن و صدايى از بازيگران شنيده نمي‏شد و بيننده به نيروی خيال بايد مقصود هنرپيشه را درك مي‏كرد.
در سال 1926م، صداهاي مختلف و موسيقی های متنوع با موفقيت در فيلم‏های سينمايی به كار گرفته شد و يك سال بعد، در بيست و ششم ژوئن 1927م، يكي از دست اندركاران امور سينما و متخصص فنی امريكا به نام جان سابتيل موفق شد صداي گفتگوی بازيگران را نيز در بين ديگر صداها وارد كند. اولين فيلم ناطق جهان “خواننده جاز” نام داشت.

علي رغم اينكه در نوار صوتي فيلم فقط 281 كلمه بود اما اين فيلم به عنوان نخستين فيلم ناطق نام خود را در تاريخ سينما جاودان كرد.

صداي فيلم روي يك صفحه با سيستم ويتافون ضبط شده بود و در كنار تصاوير پخش مي شد.آلن كراسلند كارگردان نخستين فيلم ناطق بود و ال جالسون ، ستاره بزرگ آن روزگار نقش اول فيلم را داشت.

آلن كراسلند براي صحنه هاي خارجي فيلم كه در محله هاي لاور ايست سايد ، هستر استريت و اورشارد استريت نيويورك فيلم برداري شدند، دوربين هاي فيلم برداري كه در آن دوران بسيار بزرگ بودند را به شيوه اي ماهرانه پنهان كرد تا ساكنان اين محله ها متوجه دوربين ها نشوند و رفتار عادي روزمره خود را داشته باشند.صحنه هاي داخلي در استوديوهاي وارنر فيلم برداري شدند.

«خواننده جاز» نخستين فيلم ناطق تاريخ سينما در « وارنرتئاتر » نيويورك پخش شد.

مدت اين فيلم يك ساعت و 30 دقيقه بود.سناريوي آن را ال كوهن با اقتباس از نمايشنامه سامسون رافائلسون نوشته بود.لويي سيلور آهنگ فيلم «خواننده جاز» را ساخته بود.

استقبال از اين فيلم به اندازه اي بود كه كمپاني وارنر تهيه كننده فيلم كه در معرض ورشكستگي بود ، نجات پيدا كرد.

با پيدايش سينماي ناطق بسياري از ستارگان سينماي صامت آن روزگار از قبيل باستر كيتون نتوانستند خود را با آن وقف داده و به دست فراموشي سپرده شدند.

مطالب مرتبط