ارتباط یک ویروس با هفت بیماری جدی

کشف ارتباط یک ویروس با هفت بیماری جدی

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویروس اپشتین بار (Epstein–Barr virus) که باعث ابتلا به بیماری مونونوکلئوز می شود خطر ابتلا به هفت بیماری دیگر را نیز افزایش می دهد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایرنا ، محققان مرکز پزشکی بیمارستان اطفال سینسیناتی در آمریکا در این مطالعه جدید متوجه شدند که این ویروس خطر ابتلا به بیماری های لوپوس اریتماتوس سیستمیک، ام.اس، آرتریت روماتوئید، آرتریت ایدیوپاتیک جوانان، بیماری‌های التهابی روده، بیماری سلیاک و دیابت نوع یک را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس دیلی،اپشتین بار یک ویروس به شدت شایع است به طوری که در آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته بیش از 90 درصد افراد را تا 20 سالگی و در کشورهای کمتر توسعه یافته 90 درصد افراد را تا دو سالگی آلوده می کند. این ویروس زمانی که افراد را آلوده کرد برای همیشه در بدن آنها باقی می ماند.

مونونوکلئوز که باعث ایجاد خستگی شدید می شود یکی از رایج ترین بیماری هایی است که توسط ویروس اپشتین بار (EBV) ایجاد می شود و اغلب از طریق تماس بزاق دهان گسترش می یابد.

در طول سال ها محققان ویروس EBV را با ابتلا به چند بیماری نادر از جمله برخی سرطان های سیستم لنفاوی ارتباط داده اند.
مطالعات جدید ضمن تایید یافته های محققان، هفت بیماری شناخته شده دیگر را نیز به فهرست بیماری های ناشی از این ویروس اضافه می کند.
این مطالعه نشان می دهد که پروتیینی به نام EBNA2 که توسط ویروس اپشتین بار تولید می شود به مکان های متعددی در امتداد ژنوم انسان که با ابتلا به این هفت بیماری ارتباط دارند، متصل می شود.

بطور کلی این مطالعه اطلاعات جدیدی ارائه می دهد مبنی بر اینکه عوامل زیست محیطی مانند عفونت های ویروسی و باکتریایی، رژیم غذایی ضعیف، آلودگی یا سایر مواجهه های خطرناک می تواند بر نقشه ژنتیکی انسان اثر گذاشته و باعث ابتلا به این بیماری ها شوند.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

مطالب مرتبط