از هر پنج بیمار مبتلا به کرونا یک نفر دچار ریزش مو می‌شود

ضعف عضلانی، بدخوابی، اختلال در حس بویایی، اضطراب و افسردگی از دیگر علائم شایع گزارش شده هستند

ضعف عضلانی، بدخوابی، اختلال در حس بویایی، اضطراب و افسردگی از دیگر علائم شایع گزارش شده هستند

بر اساس یک مطالعه، از هر پنج بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری می‌شود، یک نفر در فاصله شش ماه بعد از ابتلا به ویروس، دچار ریزش مو شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، تیمی از متخصصان چینی در حال بررسی عواقب طولانی‌مدت این بیماری بر  بیمارانی هستند كه سال گذشته از بیمارستان جین‌یین‌تان در ووهان مرخص شده‌اند. از یک هزار و ۶۵۵ نفر، ۳۵۹ نفر، یعنی حدودا ۲۲ درصد، از ریزش مو خبر داده‌اند.

خستگی یا ضعف عضلانی، بدخوابی، اختلال در حس بویایی، اضطراب و افسردگی از دیگر علائم شایع گزارش شده هستند. درصد بالاتری از این موارد در بین زنان گزارش شده است. این تحقیق در نتیجه‌گیری خود، عواقب طولانی‌مدت کرونا پس از شش ماه را «عمدتا مبهم» ارزیابی کرده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت ملی بریتانیا، ریزش مو می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی نظیر آلوپسی یا استرس باشد. این سازمان ریزش مو را به عنوان علائم کرونا در نظر نمی‌گیرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات‌متحده آمریکا ریزش مو را به عنوان یکی از علائم گزارش شده مبتلایان به کرونا اعلام کرده است. این سازمان می‌گوید که «تحقیقات در این زمینه را فعالانه پیگیری می‌کند و با دسترسی به آمار جدید، گزارش خود را به‌روزرسانی خواهد کرد.»

مطالعه ووهان که در ژانویه گذشته در مجله لانست منتشر شد، بیماران مبتلا به کرونا را که بین هفتم ژانویه تا ۲۹ مه ۲۰۲۰ از بیمارستان جین‌یین‌تان مرخص شدند، بررسی کرده است. در آن دوره پنج ماهه، جمعا دو هزار و ۴۶۹ بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان مرخص شدند.

شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای را پر کردند که از آن‌ها می‌پرسید قبل از ترک بیمارستان چه علائمی را تجربه کرده‌اند. آن‌ها شش ماه بعد، بین ژوئن و سپتامبر ۲۰۲۰، مجددا مورد پرسش قرار گرفتند. کسانی که تماس دوباره با آن‌ها مقدور نبود یا به دلایل پزشکی قادر به پاسخ نبودند، از مطالعه حذف شدند. حدود یک هزار و ۶۵۵ نفر در هر قسمت مطالعه شرکت کردند.

به آن‌ها یک پرسشنامه داده شد تا کیفیت زندگی خود را با ارزیابی پنج عامل شامل تحرک، مراقبت از خود، فعالیت‌های روزمره، درد یا ناراحتی و اضطراب یا افسردگی ارزیابی کنند. شرکت‌کنندگان همچنین معاینه بدنی شدند و آزمایش پیاده‌روی شش دقیقه‌ای و آزمایش خون برای آنان انجام شد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «شش ماه پس از عفونت حاد، جان‌به‌دربردگان کرونا عمدتا از نظر خستگی یا ضعف عضلانی، مشکلات خواب و اضطراب یا افسردگی دچار مشکل هستند. بیمارانی که در مدت بستری شدن در بیمارستان، با شدت بیشتری مریض بودند، بیشتر دچار اختلالات ریوی شده‌اند و تصویربرداری از قفسه سینه، اختلالات غیر‌طبیعی بیشتری را در ریه آن‌ها نشان داده است. این گروه، جمعیت اصلی برای مشکلات طولانی‌مدت کرونا را تشکیل می‌دهد.»

بیش از سه‌چهارم (۷۶ درصد) گفتند که حداقل شش ماه پس از آزمایش مثبت کرونا، حداقل یکی از شش علامت کرونا را داشته‌اند. خستگی یا ضعف عضلانی، فقط در کمتر از دوسوم (۶۳ درصد) گزارش شده است. حدود ۲۵ درصد هم گفتند که دچار اضطراب یا افسردگی بوده‌ و بیش از یک‌چهارم (۲۶ درصد) اعلام کردند به بدخوابی دچار شده‌اند. ۲۲ درصد ریزش مو دارند و ۱۱ درصد هم با اختلال در حس بویایی دست به گریبان هستند.

مطالب مرتبط