“استارلاینر” دوباره به پرواز درمی‌آید

شرکت بوئینگ پس از اولین پرتاب ناموفق کپسول “استارلاینر” قصد دارد بار دیگر آن را آزمایش کرده و به پرواز درآورد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از نیو اطلس، شرکت بوئینگ اعلام کرده است که پس از اولین پرواز بدون سرنشین ناموفق فضاپیمای جدید خود موسوم به “CST-100 Starliner”، آن را دوباره به پرواز درخواهد آورد.

پرواز بدون سرنشین قبلی در دسامبر ۲۰۱۹ با هدف تحقق اهداف آزمایشی صورت گرفت و نتوانست به صورت کامل انجام شود.

در تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۹، بوئینگ نسخه بدون سرنشین فضاپیمای “استارلاینر” را که برای جابجایی فضانوردان از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) و همچنین ارائه مأموریت‌های سرنشین‌دار خصوصی و بین‌المللی در مدار زمین طراحی و ساخته شده است، آزمایش و پرتاب کرد. با این حال، اندکی پس از بلند شدن از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا، نقصی رخ داد که باعث شد تا موتورهای پیشران این فضاپیما دچار سوء عملکرد شوند و سوخت را تلف کرده و آن را به مدار اشتباهی بفرستند.

۴۸ ساعت پس از این اتفاق، گروه کنترل‌کننده فضاپیما از زمین، آن را با یک فرود نرم و کنترل شده در پایگاه موشکی “White Sands” متعلق به ارتش آمریکا در نیومکزیکو به زمین بازگرداند.

تحقیقات بعدی نشان داد که این حادثه در اثر دو اشکال نرم‌افزاری ایجاد شده است که موجب شده تا تایمر ماموریت آن موسوم به “MET” به مدت ۱۱ ساعت خاموش شده و باعث شود که ماژول سرویس به طور نامناسب جدا شود. این مشکل در اثر نقص در پیوند فرمان و کنترل در هنگام پرتاب، تشدید شد و مانع از آن شد که گروه کنترل پرواز، مستقیما بتواند نقص تایمر را اصلاح کند.

اکنون بوئینگ اعلام نکرده است که مأموریت جدید دقیقا در چه زمانی انجام خواهد شد یا اینکه این پرواز چگونه بر زمان‌بندی نخستین مأموریت سرنشین‌دار “استارلاینر” تأثیر خواهد گذاشت. /ایسنا

مطالب مرتبط