استحصال انرژی از چرخ‌های خودرو با ابتکار استاد دانشگاه سمنان

اختراع پروفسور نیما امجدی، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان موفق به ثبت در اداره ثبت اختراعات آمریکا شد. این اختراع با عنوان Piezoelectric Energy Harvesting System From Vehicle’s Tires ( سیستم استحصال انرژی پیزوالکتریک از چرخ‌های خودرو) است که به شماره us 10.243.136 b 2 در اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) ثبت شده است .

پروفسور نیما امجدی، استفاده از فناوری پیزوالکتریک برای بازیابی انرژی تلف شده در چرخ‌های خودرو را هدف اصلی در انجام تحقیقات و در نتیجه این اختراع عنوان کرد.

پروفسور امجدی با بیان اینکه با ظهور خودروهای خودران و هیبریدی توجه بسیاری از محققین بسوی تأمین نیروی محرکه مناسب نظیر انرژی الکتریکی برای این وسایل نقلیه معطوف شده گفت: سیستم تولید توان الکتریکی از تایر خودرو یک مکانیزم مؤثر و مکمل تأمین توان در خودروهای هیبریدی است که تحقیقات اصلی بر روی این ایده با تشکیل تیم تحقیقاتی به سرپرستی اینجانب از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

پروفسور امجدی افزود: با توجه به بکر بودن این ایده، از همان ابتدا اختراعات متعددی (با شماره ثبت‌های ۸۵۱۱۹، ۸۲۱۳۸، ۸۲۷۱۷، ۸۳۰۶۶ و ۸۶۰۹۶) با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در این خصوص در کشور به ثبت رسید و موفق به دریافت دو گواهینامه تاییدیه علمی (به شماره ثبت‌های ۹۳۰۵۳۹۳، ۹۳۰۴۲۸۵) از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هم شد.

وی تصریح کرد: در نهایت با بررسی‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح موفق به دریافت حمایت ارزی برای ارسال اختراع به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) شد .

وی ادامه داد: پس از تلاش‌های فراوان و پاسخگویی به سوالات و چالش‌های مطرح شده توسط داوران اداره ثبت اختراعات آمریکا در دو سال گذشته، این ایده در نهایت موفق به دریافت گواهینامه ثبت اختراع از آمریکا با نام Piezoelectric energy harvesting system from vehicle’s tires به شماره ثبت U.S. Patent 10,243,136 شد.

پروفسور امجدی درباره کاربرد این اختراع گفت: با استفاده از این اختراع می‌توان منبع کمکی پایدار توان الکتریکی برای خودرو تأمین کرد بدون آن که نیاز به مولد الکتریکی اضافی نظیر باتری یا دینام اضافی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان افزود: گواهینامه ثبت اختراع یک سند مالکیت فکری زنده است و بر اساس پیشنهادات دریافت شده از سوی وکیل این اختراع که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای مدیریت امور حقوقی این اختراع با تیم تحقیقاتی همکاری نموده‌اند، این سند نیاز به پایش و مراقبت‌های پیوسته دارد که در صورت انجام صحیح و کامل مکاتبات حقوقی مربوطه، مالکیت معنوی و اعتبار سند ثبت اختراع تا ۱۸ سال آینده برقرار خواهد ماند.

وی ادامه داد: تأمین هزینه ۱۳۰۰ دلاری وکالت حقوقی این اختراع پس از ثبت، علاوه بر تضمین مالکیت فکری تیم تحقیقاتی در طی بازه زمانی ۱۸ سال آینده، تجربه‌ای جدید در تثبیت مالکیت معنوی تیم تحقیقاتی دانشگاه سمنان در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) خواهد بود .

این محقق و مخترع برجسته، درباره شرط لازم برای تحقق تجاری‌سازی اختراع خود در داخل کشور گفت: توجه و حمایت دولت خصوصاً صنایع خودروسازی در تأمین هزینه‌های مورد نیاز برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی به نمونه صنعتی شرط لازم برای تحقق تجاری‌سازی این اختراع در داخل کشور است.

پروفسور امجدی این اختراع را حاصل تلاش‌های تیم تحقیقاتی خود، خصوصاً مهندس مسعود قنبری دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه سمنان عنوان کرد.

وی حمایت و پرداخت لازم از سوی دانشگاه برای ثبت اختراع و ثبت امتیاز لازم جهت ارتقای مفهوم پتنت را از موانع و مشکلات پیش روی محققانی که قصد ثبت اختراع دارند، عنوان و آمادگی خود را برای همکاری و ارائه دانش فنی خود به صنعت و سرمایه‌گذاران علاقمند اعلام کرد.

گفتنی است؛ ثبت اختراع بین‌المللی مراحل بسیار سختگیرانه و پیچیده‌تری نسبت به ثبت اختراع در داخل کشور دارد و افزایش قابلیت تجاری سازی اختراع و ارزآوری از مزایای ثبت اختراع در سطح بین المللی است که باتوجه به این شرایط، تعداد اندکی از دانشگاه‌ها دارای ثبت اختراع بین المللی هستند و دریافت آن نشان دهنده توانمندی بالای علمی آن دانشگاه است./ایسنا

مطالب مرتبط