استخراج متان با جابجایی 2 نوع گاز

دانشمندان روسی و اسکاتلندی در پژوهش خود، روش جدیدی را برای استخراج متان و کاهش گازهای گلخانه‌ای موجود در جو ارائه داده‌اند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فیز، دانشمندان موسسه علم و فناوری “اسکولتک”(Skoltech) در روسیه و “دانشگاه هریوت-وات”(Heriot-Watt University) در اسکاتلند، این ایده را مطرح کرده‌اند که استخراج متان با تزریق گاز دودکش به ذخایر هیدرات خاک منجمد صورت بگیرد. از آنجا که گاز دودکش حاوی دی‌اکسید کربن است، شاید این فناوری جدید بتواند در کاهش گاز گلخانه‌ای موجود در جو ناحیه شمالگان موثر باشد.

“شمالگان روسیه” یا “شمال دور” به خاطر بهره‌برداری از میادین نفت و گاز، در حال توسعه است اما انجام عملیات در این ناحیه، چالش‌های زمین‌شناسی بسیاری را پیش رو دارد. یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در این زمینه، تشکیل هیدرات‌های گاز در توده سنگی منجمد است.

هیدرات‌های گاز، ساختارهای کریستالی یخ مانندی هستند که با کمک مولکول‌های آب و گاز تشکیل می‌شوند. تجمع هیدرات‌ها، مانع گسترش میادین نفت و گاز می‌شود و به انتشار متان در جو ساحل شمالگان می‌انجامد.

دانشمندان در این پژوهش، روش منحصر به فردی برای استخراج متان از هیدرات‌های گاز خاک منجمد ابداع کردند که با تزریق گاز دودکش ناشی از مصرف سوخت صورت می‌گیرد. منابع اصلی گاز دودکش، گازهای زائدی هستند که از نیروگاه‌های ذغال سنگ، کارخانه‌های ذوب فلزات و تجهیزات صنعتی دیگر ناشی می‌شوند. این گروه پژوهشی، شرایط بهینه‌ای برای تزریق یافتند و اثر گاز دودکش را بر کارآیی بازیابی متان شناسایی کردند.

گاز دودکش، میزان قابل توجهی از دی‌اکسید کربن را در خود دارد. دی‌اکسید کربن، هیدراتی را شکل می‌دهد که می‌تواند جایگزین هیدرات اصلی متان شود. این فناوری جدید، برای ابداع میادین هیدروکربن در محیط حساس شمالگان ضروری است.

“اوجنی چوویلین”(Evgeny Chuvilin)، دانشمند ارشد این پژوهش گفت: روش ما نه تنها به استخراج متان کمک می‌کند بلکه جلوی انتشار آن را به جو می‌گیرد و انتشار دی‌اکسید کربن را نیز کاهش می‌دهد. می‌توانم بگویم که ایمنی محیطی روش ما، دو برابر روش‌های دیگر است.

این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط