استرس و غذا‌های پر ادویه باعث ایجاد زخم گوارشی نمی‌شوند، بلکه علائم آن را بدتر می‌کنند

اکرم پورشمس آبادی فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان درباره زخم پپتیک اظهار کرد: بیشتر زخم‌ها در اثر عفونت ناشی از باکتری به نام اچ.پیلوری ایجاد می‌شوند. این باکتری به مخاط محافظ پوشش معده و به اولین قسمت از روده کوچک (اثنی‌عشر) آسیب وارد می‌کند.

او افزود: زخم پپتیک، یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند. این بیماری در مردان و در سنین جوانی، به خصوص به صورت زخم دوازدهه شایع‌تر است زخم‌هایی که در معده تشکیل می‌شوند، مسری یا سرطانی نیستند. زخم‌های دوازدهه همیشه خوش‌خیم هستند، در حالی که زخم معده ممکن است بدخیم باشد. زخم گوارشی بیماری دردناکی است که لذت غذا خوردن را از شما می‌گیرد و وقت و بی‌وقت با درد‌های شدید و خفیف آزارتان می‌دهد. نوعی باکتری در مخاط معده کشف شده که در معده بسیاری از افراد وجود دارد.

او درباره علل بیماری زخم معده بیان کرد: در زمان های قدیم مواردی مانند استرس و رژیم غذایی عامل ایجاد زخم معده بودند، اما امروزه محققین بر این باورند که اسید معده و دیگر مایعات گوارشی در ایجاد زخم معده موثر هستند. این مایعات به پوشش اندام‌های گوارشی آسیب می‌زنند. دلایل ایجاد زخم معده شامل باکتری اچ. پیلوری (هلیکوباکتر پیلوری)، دارو‌های ضدالتهاب غیر استروئیدی هستند. شایع‌ترین علل ایجاد زخم‌های گوارشی عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یا مصرف درازمدت دارو‌های ضدالتهاب غیرکورتونی مانند آسپیرین است. البته استرس و غذا‌های پر ادویه، موجب ایجاد زخم گوارشی نمی‌شوند، اما علائم آن را بدتر می‌کنند.

گوارش

پور شمس آبادی تصریح کرد: زخم‌های گوارشی زخم‌های باز هستند که در سطح داخل معده یا بخش ابتدایی روده باریک (که به آن دوازدهه هم می‌گویند) ایجاد می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر دو نوع زخم گوارشی داریم، زخم معده و دوازدهه که متداول‌ترین علامت هر دو نوع درد معده (بالای شکم) است. علت زخم معده، درمان آن را تعیین می‌کند، که پزشک چه راهی را برای رفع آن استفاده کند. اگر عفونت با هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد، باید درمان برای رفع این عفونت تجویز شود. اگر زخم معده ناشی از مصرف زیاد دارو‌های ضدالتهاب غیرکورتونی است باید مصرف آن‌ها کم شود یا در صورت امکان به‌طور کامل قطع شوند و با داروی دیگری جایگزین شوند. به‌طورکلی، دارو‌هایی که به ترمیم زخم کمک می‌کنند، بخشی از درمان زخم معده هستند.

نشانه‌های زخم معده

او گفت: زخم معده همیشه با درد‌های شدیدی همراه است. این درد‌ها موقتی‌ هستند و زمانی که معده خالی باشد شدیدتر می‌شوند. در نتیجه در بینِ وعده‌های غذایی یا در طول شب بیمار درد را بیشتر احساس می‌کند. درد‌ها می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشند. البته زخم معده غیر از درد، علائم دیگری هم دارد. از نشانه‌های زخم‌معده می‌توان به مواردی مانند: نفخ، تهوع، استفراغ، کاهش وزن بدون دلیل مشخص، مدفوع تیره و سیاه‌رنگ، سرگیجه، سختی تنفس، احساس خستگی بی‌دلیل، رنگ‌پریدگی پوست، استفراغی که دارای ذرات خونی است، اشاره کرد.

پورشمس آبادی تاکید کرد: وقتی زخم معده شدید شود، می‌تواند باعث خونریزی معده و روده شود. در چنین شرایطی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنیم تا درمان های لازم را اعمال کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب مرتبط