استفاده از نانوکامپوزیت در دُم هواپیمای ایرباس A350

شرکت ایرباس با همکاری شرکت ارنووا (Aernnova) و گروپو آنتولین اینجنیریا (Grupo Antolin-Ingenieria) اقدام به تولید نانوکامپوزیتی برای استفاده در هواپیمای ایرباس A350 کردند. ارنووا یک شرکت اسپانیایی در شهر آلاوا بوده و گروپو آنتولین اینجنیریا نیز یک شرکت اسپانیایی در شهر بورگوس است که با همکاری ایرباس در فرانسه در قالب یک برنامه پرچم‌داری گرافن که توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود، کنسرسیومی تشکیل داده‌اند. این کنسرسیوم قرار است روی ساخت نوعی کامپوزیت که با استفاده از گرافن تقویت شده‌است، کار کنند و در نهایت این نانوکامپوزیت در دم هواپیمای A350 شرکت ایرباس استفاده شود.

قسمت‌های جلویی بال و دم هواپیما در معرض دمای بسیار شدیدی بوده که دلیل این امر، فشار هوا بر این قسمت‌ها است که موجب می‌شود تا طراحان هواپیما به‌دنبال استفاده از موادی با خواص مکانیکی و گرمایی بالا باشند. همچنین مواد مورد استفاده باید نازک نیز باشد تا وزن هواپیما کاهش یابد و در عین نازک‌بودن باید بتواند عملکرد موردنظر را در بال و دم داشته باشد. درصورت ساخت چنین ماده‌ای، میزان مصرف سوخت کاهش یافته و نشر گاز گلخانه‌ای نیز به حداقل می‌رسد و همچین عمر هواپیما افزایش می‌یابد.graphene

آنا رگوئر از شرکت ارنووا می‌گوید: « ما با همکاری شرکت‌های ایرباس و گروپو آنتولین اینجنیریا کنسرسیومی تشکیل دادیم. در این کنسرسیوم شرکت ارنووا رزین را فراهم کرده و گروپو آنتولین اینجنیریا نیز گرافن را به این رزین‌ها اضافه کرده و به آن فشار آسیابی وارد می‌کند. با این کار ذرات ریز گرافنی تشکیل شده که اهمیت زیادی در بهبود خواص رزین دارد. هر نوع آلودگی می‌تواند به این ساختار آسیب برساند و ویسکوزیته را تغییر دهد. یکی از بخش‌های مهم این کار، حفظ ویسکوزیته مناسب رزین است تا نتیجه بهینه در حین ساخت دم هواپیما به‌دست آید.»

این گروه نشان دادند که با افزودن گرافن به ساختار رزین، خواص مکانیکی و گرمایی کامپوزیت بهبود و سرعت شکستگی آن کاهش می‌یابد.

مطالب مرتبط