استفاده از نوعی باکتری پروبیوتیک برای مهار سلول‌های سرطانی

پروبیوتیک‌ها مکمل‌های غذایی هستند که از میکروارگانیسم‌ها یا موجودات زنده میکروسکوپی تشکیل شده‌اند. این مکمل‌های غذایی می‌توانند در درمان برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و تعدیل پاسخ ایمنی موثر باشند.

برخی مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک‌ها می‌توانند با تاثیر بر آنزیم‌های گوارشی،‌ مهار عوامل سرطان‌زا، سرکوب عوامل ایجادکننده جهش‌های ژنتیکی، نقش موثری در جهت مقابله با سرطان داشته باشند.

در سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ ، ممکن است استفاده از پروبیوتیک بتواند از طریق مهار باکتری‌های بیماری‌زا و همچنین با تحریک تولید «دفنسین»، این سرطان را مهار کند. دفنسین‌ها؛ پروتئین‌های کوچکی هستند که به عنوان عضوی از سیستم ایمنی در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند برخی از باکتری‌های بیماری‌زا را از بین ببرند.

باتوجه به این موارد پژوهشگران تاثیر استفاده از نوعی پروبیوتیک به نام لاکتوباسیل کازئی را در بیان ژن دفنسین در نوعی سلول سرطانی (HT29) بررسی کردند.

این مطالعه در سال ۱۳۹۶ در مرکز تحقیقات ریزفناوری دارویی علوم پزشکی تبریز انجام شد. پژوهشگران برای انجام این تحقیق عصاره سلولی باکتری لاکتوباسیل کازئی را به محیط کشت نوعی سلول سرطانی اضافه کردند و پس از گذشت ۲۴ ساعت آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که باکتری لاکتوباسیلوس کازئی تکثیر این نوع سلول سرطانی را مهار می‌کند و باعث القای مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول (آپوپتوز) در این سلول‌ها می‌شود.

همچنین مشاهدات حاکی از این بود که باکتری‌های لاکتوباسیلوس کازئی می‌توانند سبب افزایش بیان ژن بتادفنسین در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ساعت در سلول‌های سرطانی شود.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند که از آن‌جایی که عصاره باکتری لاکتوباسیل می‌تواند باعث تحریک تولید بتادفنسین شود، می‌توان از عصاره این باکتری برای تحریک سلول‌های سرطانی به تولید بتادفنسین، مهار عوامل بیماری‌زا و عدم تحریک سیگنالینگ سلولی و مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

از نتایج این آزمایش می‌توان در بررسی‌های آینده و شناخت راه‌های جدید برای مبارزه با سرطان استفاده کرد.

در انجام این تحقیق مینا یاوری و چنگیز احمدی‌زاده؛ پژوهشگران زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه تاثیر کشت همجوار لاکتوباسیلوس کازئی و عصاره سلولی آن بر میزان بیان ژن بتادفنسین ۲ انسانی در سلول‌های HT29» در فصل‌نامه افق دانش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد، منتشر شده است.

ایسنا

مطالب مرتبط