استفاده از واقعیت افزوده برای دورنوردی (تله‌پورت)،راهی برای انجام جلسات و کاهش انتشار کربن

مالک فیس‌بوک می گوید ده سال دیگر آواتار ما به جای ما در جلسات شرکت خواهد کرد

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک می‌گوید که از واقعیت افزوده برای دورنوردی (تله‌پورت) به مکان‌های دیگر، هم برای مسائل کاری و هم اوقات فراغت، به عنوان راهی برای انجام جلسات و کاهش انتشار کربن، استفاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، آقای زاکربرگ در مصاحبه‌ای با تارنمای اینفورمیشن می‌گوید: «رویای دیرینه و هدف غایی تجربیات اجتماعی، رسیدن به این توانایی است که شما احساس کنید در کنار شخص دیگری هستید.» اما این فناوری هنوز محقق نشده است. «من فکر می‌کنم این واقعا ارزشش را دارد و منطقی است که برای کمک به شکل‌دهی آنچه که فکر می‌کنم نسل بعدی پلتفرم‌های کامپیوتری است، سرمایه‌گذاری جدی صورت بگیرد.»

آقای زاکربرگ می‌گوید او آینده‌ای را می‌بیند که در آن، افراد به صورت مجازی با دیگران و اشیا ارتباط می‌گیرند. او می‌گوید: «الان سال ۲۰۲۱ است و جابه‌جایی بیت‌ها به‌مراتب ساده از جابه‌جایی اتم‌ها است.»

آقای زاکربرگ ادامه می‌دهد: «بدیهی است که ماشین‌ها و هواپیماها و همه این‌ها ادامه خواهند داشت اما به هر میزان که بتوانیم بیشتر از دورنوردی استفاده کنیم، نه تنها رفت‌وآمدهای خودمان و رفت‌وآمدهایی که برای هر کدام از ما دردسرآفرین است حذف می‌شود، بلکه من فکر می‌کنم این برای جامعه و سیاره‌ ما نیز بهتر خواهد بود.»

دستیار صوتی و صفحه کلیدهای مجازی، بخشی از این پیشرفت و توسعه خواهند بود اما آقای زاکربرگ می‌گوید که رابط‌های عصبی هم احتمالا برای توسعه و پیشرفت فناوری واقعیت افزوده مهم خواهند بود.

زاکربرگ اعلام کرده است که فیس‌بوک در حال کار روی محصولات واقعیت مجازی است؛ محصولاتی شامل اوکولوس کوئست سه و چهار. او قصد دارد تا کاربری، وزن و نمای بصری آن را نیز بهتر کند.

آقای زاکربرگ می‌گوید که دست کم ۱۰میلیون نفر کاربر فعال برای واقعیت مجازی لازم است تا بازاری به قدر کافی بزرگ، برای این که طراحان و توسعه‌دهندگان جذب این کار شوند، در دسترس باشد. او همچنین می‌گوید که در نسخه‌های آینده کوئست، مسیریابی چشم و مسیریابی چهره نیز به «آواتارهای متحرک واقعی که شما می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید»، اضافه می‌شود.

او می‌افزاید: «زمانی که درباره این فکر می‌کنم که امروز در زمینه واقعیت مجازی در کجا قرار داریم، شما این را تجربه می‌کنید. چند بازی خوب و تجربیات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. اما من دوست دارم که به نقطه‌ای برسیم که شما، آواتارهایی شبیه خودتان واقعی‌تان داشته باشید. آنجا که تماس چشمی اصیل و واقعی با فرد دیگری برقرار کنید و تصویر و حالت و قیافه واقعی داشته باشید که در آوارتارتان متجلی شده است.»

آقای زاکربرگ می‌گوید در زمینه بازی‌ها، کوئست احتمالا به عبور از تعداد ۱۰ میلیون نفر برای آینده بازی خود نیاز دارد اما تداخل بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، کشنده است.

او ادامه می‌دهد: «زمانی که ما این محصول را داشته باشیم، جایی که شما یک عینک به ظاهر معمولی داشته باشید، جایی که شما همه این موارد استفاده فناوری‌های واقعیت افزوده را دارید… اما از آن پس، اگر می‌خواهید، می‌توانید آن را تغییر دهید. می‌توانید آن را به عینک آفتابی تغییر دهید و به یک کاتالوگ طولانی از محتوای واقعیت مجازی دسترسی داشته باشید. این رویکرد بعدی به پلتفرم‌های کامپیوتری خواهد بود که می‌تواند میلیاردها کاربر پیدا کند.»

 فیس‌بوک در حال حاضر برای تولید عینک‌های هوشمند در حال کار بر روی همکاری با ریبنز است که «تماما واقعیت افزوده نخواهند بود» اما پایه و مبنای مجموعه نرم‌افزاری است که اواخر این سال ارائه خواهند شد.

این شرکت برآورد کرده است که می‌تواند فناوری تشخیص چهره بسازد. اندرو بوسورث، مسئول بخش شبکه‌های اجتماعی و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی این غول فناوری، در جریان جلسه این شرکت گفته بود که فیس‌بوک در حال ارزیابی مسائل حقوقی این فناوری است.

در سال ۲۰۲۰ در جریان مراسم اکولوس کانکت، این شرکت از پروژه آریا (Aria) رونمایی کرد که «یک سطح سه‌بعدی مرتبط با موضوع و اطلاعات معنادار مفید از دنیای فیزیکی» را به این عینک اضافه می‌کرد.

مطالب مرتبط