افزایش تولید محصولات ارگانیک با کودهای زیستی محققان کشور

یکی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید کود زیستی نیتروژنه شد که به گفته آنها استفاده از این نوع کودها موجب کاهش مصرف کودهای شیمیایی و در نهایت تولید محصولات ارگانیک می‌شود.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، نیکو مشتاقی، مجری این طرح گفت: کود زیستی نیتروژنه از نظر کمی و کیفی بدون آسیب رساندن به اکوسیستم مزرعه و همچنین تقویت حاصل‌خیزی و باروری خاک و تأمین نیازهای غذایی سالم و غنی‌تر، باعث افزایش محصولات کشاورزی و برداشت بیشتر به دور از آلوده‌سازی زیست‌بوم می‌شود.

وی، دارا بودن میکروارگانیسم و نوعی باکتری، تثبیت نیتروژن، تأمین ازت گیاه و حاصلخیزی خاک را از مزایای کودهای زیستی نام برد و ادامه داد: از این رو مصرف این نوع کودها در کنار کودهای شیمیایی باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی می‌شود و این در حالی است که استفاده از کود زیستی بین کشاورزان مقوله شناخته شده‌ای نیست و آنها همچنان تمایل بیشتری به سمت کودهای شیمیایی دارند از این رو کاربردی شدن این نوع کودها در مزارع نیازمند فرهنگ‌سازی دارد.

وی ادامه داد: کود زیستی موجود زنده‌ای است که پس از ورود به خاک، ابتدا باید تکثیر شود و بعد اثر مثبت داشته باشد و این مسئله زمان‌بر است اما کشاورز می‌خواهد زود به نتیجه برسد که امیدواریم با برنامه‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی به سمت استفاده بیشتر از این کودها حرکت کنیم.

مجری این طرح تاکید کرد: وقتی استفاده از کود شیمیایی را کاهش دهیم انباشتگی مواد شیمیایی در گیاه کاهش پیدا یافته و گیاه به سمت محصول ارگانیک حرکت می‌کند که این در نتیجه استفاده از کودهای زیستی اتفاق خواهد افتاد.

مشتاقی با اشاره به تولید و فروش این کود زیستی گفت: شرکت از مرحله پایلوت عبور کرده و در مسیر صنعتی شدن است اما هنوز به سهم خاصی از بازار نرسیده‌ایم چون تولیدات ما در فاز انبوه نیست و برای رسیدن به این مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

وی با اشاره به دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: این تسهیلات خیلی به ما کمک کرد چرا که نقدینگی ما بسیار پایین بود. همه اعضای شرکت ما را اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تشکیل داده‌اند و چون سرمایه لازم را نداشتیم تسهیلات صندوق به ما کمک کرد تا مطالعات خود را ادامه دهیم.

مشتاقی درباره چشم‌انداز تحقیقاتی این شرکت اظهار کرد: تنوع سبد کالایی و رسیدن به حداقل ۵ یا ۶ نوع محصول در دستور کار شرکت است که نیاز به سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش داریم چون بازار کشاورزی بیشتر مبتنی بر فروش اقساطی است و به همین دلیل ما نیاز به سرمایه داریم.

مشتاقی درباره میزان برابری این محصول با مشابه خارجی، با بیان اینکه این کود از کشورهای استرالیا، چین، هند و اسپانیا وارد کشور می‌شود، گفت: تاکنون با خیلی از کشت و صنعت‌های کشور کار کرده و محصول ما را استفاده کرده‌اند که خوشبختانه از کیفیت محصول راضی بودند. /ایسنا

مطالب مرتبط