افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود نشان دادند ارتباط نزدیکی میان مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد.

 به گزارش آردی نیوز  به نقل از مدیکال‌نیوزتودی، پژوهش جدیدی نشان داده است افرادی که آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی خاصی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. میزان این خطر در کودکان و بزرگسالان به یک اندازه است.در حال حاضر، متخصصان می‌دانند که آنتی‌بیوتیک‌ها بر میکروبیوم‌ها(سکونت‌گاه‌های میکروارگانیسم‌هایی که به صورت طبیعی در بدن وجود دارند)، اثر می‌گذارند.

این پژوهش جدید برای نخستین بار، ارتباط میان آنتی‌بیوتیک‌ها و سنگ کلیه را نشان داد.

سنگ کلیه، رسوب‌های سنگ‌ریزه مانند مواد معدنی هستند که می‌توانند در یکی از کلیه‌ها و یا هر دو شکل بگیرند. این سنگ‌ها، معمولا موجب آسیب قابل‌توجهی نمی‌شوند اما اگر آنقدر بزرگ باشند که به راحتی از مجرای ادراری عبور نکنند، دردناک خواهند بود. در چنین مواردی، یک پزشک مجاری ادراری باید سنگ‌ها را خارج و یا آنها را به قطعات کوچکتر تبدیل کند.

نویسندگان این پژوهش اشاره می‌کنند که در سه دهه گذشته، شیوع سنگ کلیه به خصوص در میان بزرگسالان و زنان جوان،  تا 70 درصد افزایش یافته است.

“میشل دنبرگ” (Michelle Denburg)، از نویسندگان این پژوهش گفت: دلایل شیوع سنگ کلیه نامشخص هستند اما یافته‌های ما نشان می‌دهند آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی نقش مهمی در این موضوع دارند.

دانشمندان، سابقه سلامت الکترونیکی 13 میلیون بزرگسال و کودک که بین سال‌های 1994 تا 2015 در انگلستان به پزشک مراجعه کرده بودند، بررسی کردند. داده‌ها، سابقه درمانی 26 هزار نفر که مبتلا به سنگ کلیه بودند و 260 هزار نفر که این مشکل را نداشتند، شامل می‌شد.

تحلیل پژوهشگران نشان داد چندین نمونه از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی – به‌خصوص سولفاداروها، سفالوسپورین، نیتروفورانتوئین و پنیسیلین‌های گسترده‌اثر – با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط هستند.

در این بررسی مشخص شد با این که خطر ابتلا به سنگ کلیه، حتی تا چندین سال پس از مصرف آنتی‌بیوتیک در بدن افراد باقی ماند اما به مرور زمان کاهش یافت.

این پژوهش نشان داد که تا 30 درصد آنتی بیوتیک‌های تجویز شده در بررسی‌های پیشین، غیرضروری بوده است. پژوهشگران باور دارند که یافته‌های آنها باید توجه پزشکان را به این موضوع جلب کند که آیا تجویز آنتی بیوتیک برای کودکان ضروری است یا نه زیرا کودکان، بیشتر دریافت‌کنندگان این دارو هستند.

دکتر “گریگوری تاسیان” (Gregory E. Tasian)، پژوهشگر ارشد این بررسی گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهند شیوه های تجویز آنتی بیوتیک یک عامل خطر قابل تغییر است. شاید تغییر در الگوهای تجویز این دارو، شیوع کنونی سنگ کلیه را در کودکان کاهش دهد.

این پژوهش در مجله ” American Society of Nephrology” به چاپ رسید.

مطالب مرتبط