افزایش زیبایی و مقاومت سطحی اجاق‌گاز با نانوپوشش‌ها

یکی از شرکت‌های تولیدکننده اجاق‌گاز با استفاده از نانوپوشش، علاوه بر ایجاد زیبایی، مقاومت به سایش و خوردگی را در این محصولات افزایش داده است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، یکی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی موفق به ارتقاء کیفیت اجاق‌ گازهای خود با استفاده از فناوری‌نانو شده است. این شرکت با استفاده از نانوپوشش ویژگی‌هایی نظیر مقاومت به سایش و خوردگی را در اجاق‌گاز ایجاد کرده است.

یکی از مشکلات موجود در اجاق‌گازها، آسیب‌های ساختاری به سطوح و بخش‌های مختلف آن است که این شرکت با استفاده از نانوپوشش این آسیب‌ها را به حداقل رسانده‌ است. به گفته دکتر علی هجرانی دلیر از محققان این طرح، در حال حاضر با همکاری یکی از شرکت‌های خدماتی در حوزه فناوری‌نانو، لایه‌های نانومقیاس از جنس تیتانیوم روی سطح اجاق گاز ایجاد شده که هم باعث افزایش مقاومت سطحی می‌شود و هم به دلیل ایجاد رنگ طلایی و نقره‌ای، زیبایی و چشم‌نوازی اجاق گاز را افزایش داده است.

هجرانی با بیان اینکه این لایه‌ها با استفاده از فناوری PVD روی سطح قرار می‌گیرد و ضخامت بسیار کمی دارند، اظهار کرد: در حال حاضر تولید ۵۰۰ دستگاه از این اجاق‌گازها در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که با توجه به تقاضای بازار و میزان استقبال از این محصولات، می‌توانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم. با توجه به مزیت‌های این فناوری، خرید دستگاه لایه‌نشانی PVD را در برنامه‌های آتی داریم تا لایه‌نشانی در این شرکت انجام شود.

وی با اشاره به مزیت‌های این فناوری، گفت: ایجاد این نانوپوشش تاثیر چندانی روی قیمت نهایی محصول نداشته، اما ارزش افزوده زیادی برای مصرف‌کننده به دنبال دارد. بنابراین استفاده از آن موجب تنوع محصولات ما شده و کیفیت محصولات را نیز افزایش داده و در عین حال رضایت مشتری را نیز به دنبال دارد.

به گفته هجرانی، رونمایی رسمی این اجاق‌گاز مجهز به پوشش نانویی در نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی خواهد بود.

پوشش‌های لایه نازک مانند TiN (تیتانیوم نیترید) و TiAlN (نیترید آلومینیوم تیتانیوم) دارای کاربردهای صنعتی گسترده‌ای در زمینه پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه‌رساناها، کاربردهای نوری و تزئینی هستند. رنگ مهمترین خاصیت پوشش‌های تزئینی بوده و شناخته‌شده‌ترین پوشش سخت تزئینی TiN و TiAlN است. با اعمال این پوشش‌ها بر روی زیرلایه‌ای صاف، سطح ظاهری جذاب داشته و سختی بالا و سایش کم آن را با دوام‌تر می‌کند. چنین پوشش‌های سخت تزئینی لایه نازک در لوله‌کشی، کالاهای ورزشی، لوازم غذاخوری فلزی، فریم عینک، لوازم تزئینی، جواهرآلات بدلی، شیرآلات، دستگیره و یراق‌آلات و دیگر کاربردهای مشابه که در آن‌ها پوشش در معرض سایش، فرسایش و خوردگی در حین استفاده و تمیز کردن است، کاربرد دارد.

مطالب مرتبط