افزایش هزینه ها توسعه ربات های امدادگر را دشوار کرده است

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایرنا، بهرام رضایی محقق حوزه رباتیک می گوید: افزایش نرخ ارز تامین هزینه های تجهیزات را با دشواری بیشتری روبرو کرده است. برای نمونه یک قطعه گیربکس خورشیدی که برای ساخت ربات مین یاب خود استفاده کرده ایم 670 هزار تومان و موتور این ربات 200 هزار تومان است که پیش از این با قیمت های ارزان تری قابل تهیه بود.
وی که دانشجوی مقطع کارشناسی رشته الکترونیک دانشگاه آزاد واحد تبریز است به همراه دو دانشجوی دیگر الکترونیک و برق قدرت، ربات مین یابی را طراحی و ساخته است که در سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران آزاد (14 تا 18 فروردین 97) رتبه سوم را کسب کرده است.
این ربات که در مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری های نرم دانشگاه آزاد واحد تبریز توسعه داده شده است، همچنین در ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی (rinotex 2018) در محل بین المللی نمایشگاه های تبریز (11 تا 14 آبان) به نمایش گذاشته شد.
وی در مورد این ربات توضیح داد: کارایی این ربات خنثی سازی مین، خارج کردن مین از داخل خاک و انداختن داخل سبد است و توان یافتن و خنثی سازی مین های «والمرا» را دارد.
رضایی اظهار داشت: یک نمونه دیگر از آن نیز ساخته ایم که مجهز به فلزیاب بود و برای پیدا کردن مین های گوجه ای زیر خاک قابلیت داشت.
این محقق عرصه مکاترونیک در مورد بومی بودن این ربات نیز گفت: برنامه سازی و ساخت مدارهای الکترونیکی ربات تمام و کمال توسط محققان دانشگاهی در مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری های نرم انجام شده است، البته پلت فرم آن از 6 سال پیش طراحی شده بود ولی ساختار مکانیکی آن را برای شرکت در هر مسابقه ای روزامد و بازسازی می کنیم و اگر نیاز به برنامه نویسی داشته باشد برنامه های جدید برای آن می نویسیم.
وی در مورد جلب سرمایه گذار برای تولید انبوه این ربات مین یاب توضیح داد: ربات های امدادگر که این ربات نیز به نوعی از دسته همین ربات هاست؛ امروزه بسیار کاربرد دارند و بیشتر فعالیت های این عرصه را به خود اختصاص داده اند، اگر بخواهیم ربات امدادگر درست کنیم، هزینه آن بالای 300 میلیون است و به دلیل بودجه کم مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری های نرم نمی توانیم این کار را بکنیم.
رضایی گفت: پیش از این هم ربات مین یاب را به بعضی نهادها مانند وزارت دفاع ارائه کرده ایم که خیلی هم راضی بودند ولی بعد که خواستیم سرمایه گذاری کنند، پیگیری نکردند.

***نمایشگاه ها برای بازدید خوب است
وی در مورد شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف گفت: حضور در این نمایشگاه ها با اینکه خوب است بیشتر برای بازدید و نمایش دادن است و چندان نمی توان امیدوار بود که برای محصول سرمایه گذار پیدا کنید، زیرا وقتی مسئولان یا نهادها محصول را در نمایشگاه می بینند بسیار از آن راضی هستند ولی وقتی پیگیر می شویم دیگر تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.
این دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه آزاد تبریز گفت: ربات مین یابی که در این مرکز طراحی و ساخته شده بسیار باکیفیت تر از ربات های امدادگر نمونه خارجی است و هرگز نوع ربات مانند این را در مسابقات و نمایشگاه های دیگر خارجی ندیده ایم، ربات مین یاب فعلی نوعی ربات امدادگر برای ارائه به وزارت دفاع است.
وی اظهار داشت: به طور کلی امدادگر ها بیشتر برای جایگزینی با نیروی انسانی در آتش نشانی و هلال احمر مفید هستند و ما هم می توانیم با تغییراتی روی این ربات آن را برای اهداف دیگری استفاده کنیم.
وی با تاکید بر مشکل دشواری تامین تجهیزات و گرانی گفت: این وضع شامل همه حوزه های الکترونیکی است، حتی در بخش کوادکوپترها می شود که تامین موتورها و مدارهای این دستگاه ها خیلی گران است و باید از خارج وارد شود.
رضایی افزود: قبل از گرانی ها بودجه تا حدی کفاف می داد؛ ولی بعد از افزایش نرخ ارز با بودجه های دانشجویی به سختی می توان این محصولات را توسعه داد.
ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با بیش از یکهزار و 700 طرح از 27 استان کشور و 5 کشور خارجی شامل سوئیس، ترکیه، چین، آذربایجان و مالی بعد از غربالگری توسط یکصد داور متخصص، در حدود 1700 غرفه در دو سالن امیرکبیر و پروین اعتصامی محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد.

مطالب مرتبط