امکان تست سازه‌های بلند مرتبه در کشور فراهم شد

مدیر آزمایشگاهای پیشرفته زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه با راه‌اندازی این آزمایشگاه امکان انجام تست سازه‌ها برای سازه‌های بلند مرتبه در کشور فراهم شده است، گفت: در گذشته این تست‌ها با هزینه ۲۵۰ هزار دلار در امریکا انجام می‌شد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا دکتر مرتضی بسطامی در حاشیه انجام بزرگترین آزمایش تیر به ستون دنیا در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته زلزله در سالهای اخیر ایجاد شده که به جرات می توان گفت این آزمایشگاه‌ها جزو ۱۲ آزمایشگاه بزرگ مهندسی زلزله دنیا است.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه در غرب آسیا و خاورمیانه جزو اولین آزمایشگاه پیشرفته زلزله است، اظهار کرد: این آزمایشگاه‌ در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به آزمایش انجام شده در این آزمایشگاه، گفت: تست امروز یکی از تست‌های اتصال یکی از برج‌های تهران با ارتفاع ١٢٧متر و در مساحت ١۵٢ هزار متر مربع مربوط به مجتمع ایرانشهر است.

بسطامی گفت: با توجه به بحث مقاومت در برابر زلزله و ریسک مخاطرات در تهران که ریسک بالایی برای آن متصور هستیم، نیازمند ضوابط و معیارهای فنی برای سازه‌ها هستیم که طبق استانداردها عملاً جوابگو باشد.

وی افزود: از آنجایی که این پروژه در ابعاد بزرگ و فراتر از یک سازه معمولی است، طبق آیین‌نامه‌ها این سازه‌ها ملزم به انجام تست‌هایی هستند و این در حالی است که تا کنون در کشور امکان انجام چنین تست‌هایی را نداشتیم، به همین علت یا انجام نمی‌شد یا در موارد خاص به کشورهای دیگر با هزینه‌های بالا ارسال می‌شد.

مدیر آزمایشگاه‌های پیشرفته پژوهشگاه زلزله با بیان اینکه این تست‌ها در کشورهای آمریکایی و اروپایی انجام می‌شود، گفت: هزینه این تست‌ها ۲۵۰ هزار دلار است که خوشبختانه این تست‌ها با کمتر از یک دهم کشورهای خارجی، در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این تست‌ها از دو جنبه برای ما مهم است، اظهار کرد: ایجاد ظرفیت و دانش فنی انجام این تست یکی از این جنبه‌ها است و جامعه مهندسی در پروژه‌های مهم می‌توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره‌مند شوند، ضمن آنکه مانع خروج ارز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام تجهیزات مورد استفاده در این آزمایشگاه در کشور تولید شده است، یادآور شد: در راه‌اندازی این آزمایشگاه قویترین متخصصان پژوهشگاه زلزله مشارکت داشته‌اند و طراحی و ساخت دیوار عکس‌العمل و کف ضخیم با مشخصات خاص از جمله دستاوردهای این محققان است.

بسطامی ادامه داد: این آزمایشگاه بر اساس آخرین استانداردهای ژاپن و آمریکا و اروپا ساخته شده است.

وی در خصوص استاندارد بودن خدمات آزمایشگاه، توضیح داد: خدمات این آزمایشگاه دارای استانداردی است که بر اساس آن اگر به اعداد تاکید شده برسیم، نتایج تست قابل قبول است و ما نتایج را به مجامع بین‌المللی ارائه می‌کنیم؛ چون این بزرگترین تست در دنیاست.

بسطامی، داده‌های به دست آمده را قابل کاربرد در طراحی و ساخت داده‌های بزرگ دانست و گفت: بر اساس نتایج می‌توان نتیجه گرفت که از چه سازه‌ای استفاده کنیم و یا طراحی انجام شده مقاوم برابر زلزله است یا خیر.

به گفته وی، برج‌هایی که از سیستم صفحات کناری استفاده کنند، می‌توانند از نتیجه آزمایش بهره ببرند.

وی عنوان کرد: نیروی وارد شده به ستون در این آزمایشگاه پیشرفته ٢۴٠ تن است و نتاج این تست‌ها به ما نشان می‌دهد که در صورت رخداد یک زلزله بزرگ ستون‌ها چگونه شکسته می‌شوند و کمک می‌کند در طراحی‌ها ضخامت را درست انتخاب کنیم و در نهایت برجی ایمن در برابر زلزله بسازیم.

مدیر آزمایشگاهای پیشرفته زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به برج در حال ساخت اداری تجاری در یکی از نقاط تهران گفت: این تست روی این ساختمان اجرایی می‌شود.

وی گفت: در صورتی که ستون‌ها در برابر نیروی ١٧٠ تن مقاومت کنند، قادر به مقاومت در برابر یک زلزله شدید در تهران هستند.

مطالب مرتبط