انتقال داده‌ها در بستر ارتباطات بیسیم نوری ممکن می‌شود

دبیر علمی کنفرانس بین المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا اعلام کرد

دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا با بیان این که هدف از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی این است که آخرین یافته‌ها در زمینه یکی از فناوری‌های نوظهور در حوزه آی سی تی و مخابرات بی سیم را به اشتراک بگذارد، گفت: موضوع اصلی آن است که از امواج نوری (نورهای مرئی، منابع نوری لیزری و نورهای نامرئی) برای انتقال داده‌های بسیار پرسرعت و با نرخ بالا که هیچ‌گاه در سیستم‌های سنتی ارائه نشده‌اند، استفاده کنیم.

محمد سجاد صدوق در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا، با اشاره به برگزاری دور اول این کنفرانس در دانشگاه صنعتی اصفهان در اردیبهشت ۹۷، توضیح داد: در پایان آن رویداد دانشگاه شهید بهشتی به طور رسمی برای میزبانی کنفرانس اعلام آمادگی کرد و بعد از بررسی‌های کارشناسی و رقابت بین چندین دانشگاه بنا شد تا امسال میزبان دومین دور برگزاری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف از رویداد حال حاضر این است که آخرین یافته‌ها و تحقیقات علمی در زمینه یکی از فناوری‌ها در حوزه آی سی تی و مخابرات در حوزه بیسیم را به اشتراک بگذارد.

دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا با اشاره به اینکه در حال حاضر با اشتغال طیف فرکانسی در امواج الکترومغناطیس، بسیاری از سرویس‌ها در بستر تلفن همراه ارائه می‌شود، اظهار کرد: شاهراه و بستری که این سرویس‌ها در آن عرضه می‌شوند، به مثابه جاده‌هایی هستند که خودروها (یعنی سرویس‌ها) بتواند در آن حرکت کنند. این در حالی است که در حال حاضر در جاده‌ها یا همان بسترهای فرکانسی ترافیک بالایی وجود دارد که موجب کمیابی آن‌ها می‌شود؛ به عبارتی می‌توان گفت طیف فرکانسی محدود و درخواست‌های بشر نامحدود است.

صدوق با بیان اینکه شهروندان دوست دارند که خدمات متنوع صوت، تصویر و داده در تلفن‌های همراه با نرخ (سرعت) بالا و خطای کمتر به آن‌ها ارائه شود خاطر نشان کرد: راهکار این موضوع آن است که در حوزه مهندسی مخابرات به سمتی برویم که از بسترهای نوین و راهکارهای جدید برای ارائه خدمات مخابراتی استفاده کنیم؛ یکی از این راهکارها استفاده از فرکانس‌های بالاتر و بسترهای کشف نشده است، همچون امواج نوری که دارای بسامدهای تغییرات شدیدتر در واحد زمان هستند.

وی در همین زمینه ادامه داد: بشر همواره با نور آشنا بوده و نور عاملی در شادی‌ها و نیز مورد استفاده در زندگی روزمره ما بوده است. در حال حاضر راهکار این است که از همین نور که اهداف روشنایی بخشی دارد، برای انتخاب داده‌های مخابراتی به صورت بیسیم نیز استفاده شود؛ به طوری که هیچ گونه سیم و یا حتی فیبر نوری در میان فرستنده و گیرنده نباشد که به این فناوری لای_فای یا مخابرات نوری (light fidelity) می‌گویند.

صدوق افزود: در حال حاضر فیبرهای نوری وجود دارند، اما موضوع کنفرانس ما نیستند، بلکه بر ارسال و دریافت داده با استفاده از منابع نور ولی به صورت بیسیم و سیار متمرکز شده‌ایم و موضوع اصلی آن است که از امواج نوری چه نورهای مرئی، چه منابع نوری لیرزی و چه نورهای نامرئی برای انتقال داده‌های بسیار پرسرعت و با نرخ‌های بسیار بالا که هیچگاه در سیستم‌های سنتی ارائه نشده‌اند، استفاده کنیم.

وی تشریح کرد: صحبت آن است که منابع داده‌ای ما انسان‌ها همچون صوت و تصویر از طریق گیرنده‌های نوری دریافت شود؛ به این ترتیب تبلت، موبایل، مودم خانگی یا ساعت هوشمند ما به گیرنده‌های نوری مجهز خواهد شد که بتوانند از نورهای مرئی و ال ای دی که در ساختمان‌ها باب شده است، “داده” دریافت کنند. این در حالی است که بسامد قطع و وصل شدن این انتقال داده به خاطر سرعت بالا برای چشم انسان نامحسوس خواهد بود.

دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا سپس به فواید ارتباطات بیسیم نوری یا “لای فای” پرداخت و تشریح کرد: اساساً در سیستم‌های سنتی از جمله امواج رادیو فرکانسی دیگر جایی برای استفاده نیست، بنابراین می‌توان گفت که اولین مزیت ارائه بستری نوین برای سرویس‌های مخابراتی است.

وی افزود: همچنین در بستر نور بودن در این فناوری باعث می‌شود ضرری برای انسان نداشته باشند، ضمن آنکه نرخ یا سرعتی برابر با چندین دیگابیت در کسری از ثانیه محقق خواهد شد.

صدوق یادآور شد: همچنین فناوری فوق باعث خواهد شد استفاده از تلفن همراه در بسیاری از فضاها از جمله پمپ بنزین، نیروگاه، پستهای فشار قوی برق، بیمارستانها و داخل کابین هواپیما که بیشتر ممکن نبود، امکان پذیر شود؛ بدون آنکه به سیستم‌های سنتی که از قبل وجود داشته، اخلالی وارد شود.

وی همچنین دو مزیت دیگر را امنیت بسیار بالا، غیر ممکن بودن شنود و نیز مختل نشدن سرویس‌دهی در سیستم‌های با سرعت تحرک بالا از جمله قطار و هواپیما دانست و گفت: همکاری‌های چندجانبه علمی در مقالات در سطح بین‌المللی که در این کنفرانس محقق شده و نیز ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی و صنعتی دانشمندان بین‌المللی باعث شده این کنفرانس بتواند ما را به افق مورد نظرمان برساند. این در حالی است که ارائه یافته‌های دانشجویان و محققان خارجی در قالب سخنرانی‌ها، نشان می‌دهد فشارهای قدرت‌های بین‌المللی بر شتاب علمی کشور ما اثرگذار نبوده است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، تعداد مقالات دریافتی در این کنفرانس ۵۲ مقاله بوده و تعداد ۳۹ مقاله نیز پذیرفته شده است. همچنین تعداد مقالات دریافت شده از دانشگاه‌های ایرانی ۲۶ مقاله و تعداد مقالات دریافت شده از دانشگاه‌های خارج از کشور ۱۳ مقاله بوده است، ضمن اینکه ۲۰ مقاله در قالب ارائه شفاهی خواهند بود و ۱۹ مقاله در قالب پوستر ارائه خواهند شد.

مطالب مرتبط