انجام اولین تراکنش پول‌های دیجیتال با ماهواره

هم‌اکنون استفاده از فناوری اینترنت اشیاء، برای مواردی چون خاموش کردن چراغ حیاط از طریق اپلیکیشنی بر روی تلفن همراه، یا کم کردن درجه شوفاژ خانه از راه دور، در برخی کشورها رایج شده اما این تازه اول کار است.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، با گسترش روزافزون شبکه‌های پرسرعت‌تر اینترنت در جهان، دیری نخواهد پایید که خودروهای خودکار و خودران، در جایگاه‌های سوخت، خودشان رأساً پول بنزین را برای شما بپردازند، و یخچال خانه‌تان هم پس از حس خالی بودن سینی مخصوص تخم مرغ، ضمن سفارش دادن اتوماتیک این قلم جنس به فروشگاه، پول آن را هم برایشان واریز کند.

محقق شدن این موارد زیاد دور نیست و این امر باعث شده که بانک‌ها در حال آماده شدن برای رویارویی با چنین تحول و روندی بشوند.

برخی بانک‌ها در جستجوی پیدا کردن بهترین راه امن و سریع پردازش این تعداد بی‌شمار از تراکنش که در افق سال‌های پیش رو دیده می‌شود، به گزینه شگفتی رسیده‌اند و آن استفاده از ماهواره است.

به گفته بانک‌ها، استفاده از ماهواره برای نقل و انتقال ارز دیجیتالی، تمامی وابستگی‌ها به زیرساخت‌های زمینی جهت جابه‌جایی، انبار کردن و پردازش داده‌ها را از سر راه برمی‌دارد و آسیب‌پذیری اطلاعات پولی افراد از سوی هکرها را هم به مراتب کمتر می‌کند.

زیربنای تراکنش ماهواره‌ای برای ارزهای رمزی را شرکتی سنگاپوری به نام «اسپیس‌چِین» از سال ۲۰۱۸ ریخته است. این شرکت در فوریه و اکتبر آن سال دو ماهواره کوچک دارای نرم‌افزار رمزهای دیجیتالی را با یک راکت چینی به مدار زمین فرستاد.

این فعالیت‌ها همواره در مراحل آزمایشی قرار داشت تا اینکه روز چهارشنبه، ششم اسفند، بانک آمریکایی «جی‌پی مورگان چیس»، خبر داد که موفق شده اولین تراکنش بانکی بین‌ماهواره‌ای را به انجام برساند. در این اقدام، داده‌های بانکی بین دو ماهواره‌ای که در مدار زمین قرار دارند رد و بدل شده است.

عمر فاروق، مدیر بخش بلاک‌چِین بانک جی‌پی مورگان به خبرگزاری رویترز گفت: «قصد ما این بود تا بهترین راه غیر متمرکز (یعنی غیر وابسته به شعبات بانک و کارمند و اداره) را برای پرداخت اینترنت اشیاء پیدا کنیم و کجا غیرمتمرکزتر از فضا؟»

به گفته او، در آینده نزدیک وقتی که همه اشیاء دور و بر شما شروع به خرید و فروش و پرداخت و دریافت پول کردند، بانک‌هایی مثل جی‌پی مورگان این آمادگی را خواهند داشت تا با «روش‌های فضایی» خود، از پس این تعداد انبوه از نقل و انتقال مالی برآیند.

قرار است ماهواره‌های خصوصی نیز از طریق رد و بدل این اطلاعات مالی و پرداخت پول برای مشتریان درآمد خوبی به دست بیاورند.

یکی از این ماهواره‌های خصوصی متعلق به شرکت دانمارکی «گام‌اسپیس» (GOMspace) است که بانک جی‌پی مورگان اولین تراکنش فضایی خود را از طریق ماهواره این شرکت انجام داده است.

مطالب مرتبط