انجام عمل جراحی از راه دوربا کمک اینترنت 5G امکان پذیر خواهد شد

این روزها بسیاری از کشورها به فکر توسعه اینترنت 5G افتاده اند. شاید تصور کنید این اینترنت صرفا روی سرعت ارتباطات موثر است اما جالب است بدانید دنیای پزشکی نیز از حوزه هایی است که از توسعه اینترنت 5G سود بسیاری می برد.

 انجام عمل جراحی از راه دور و برای مثال هزاران مایل دورتر با کمک اینترنت 5G امکان پذیر خواهد شد. اگر تصور می کنید این موضوع قابل اجرا نیست جالب است بدانید که پزشکان در چین با کمک اینترنت 5G عمل جراحی انجام داده اند و از تقریباً 1900 مایل دورتر یک دستگاه تحریک نرون را در مغز بیماری پارکینسونی کاشته اند. این کار به اینترنت قوی، متصل و قدرتمند نیاز دارد چرا که حتی یک صدم ثانیه تاخیر می تواند روند جراحی را مختل کند.

Image result for 5g remote surgery china

این فناوری می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خصوصی کمک کند که با قدرت بیشتری به بیماران خدمات ارائه دهند. در ژانویه سال جاری، پزشکان چینی از راه دور برای فیلمبرداری از بینایی حیواناتی دریایی مثل فک و جراحی این حیوانات از اینترنت   5G استفاده کرده بودند. به گفته رسانه های دولتی چین، دو ماه بعد نوبت یک انسان بود یعنی همان بیمار مبتلا به پارکینسون که 1900 مایل از پکن دور بود.

این ایده جراحی بی شباهت به فیلمهای علمی و تخیلی نیست اما واقعا حقیقت دارد. تا کنون ، جراحی از راه دور با استفاده از شبکه های بی سیم غیرممکن بود ، زیرا مدت زمان تاخیر بین ورودی و خروجی حدود یک چهارم ثانیه و گاهی اوقات تا 2 ثانیه طول می کشید این تاخیر می توانست برای بیمار کشنده باشد. اما اکنون ،5G وعده داده است همه این موارد را تغییر دهد و تأخیر را به حدود 2 میلی ثانیه کاهش دهد.

دکتر مایکل کرانزفلدر ، پزشک ارشد دانشگاه فنی مونیخ توضیح می دهد که این سرعت جراحی با استفاده از کابل های سنتی غیرممکن است. اما اکنون با تکنولوژی جدید در حالی که جراحان قادرند بدون تأخیر مستقیماً از روی مانیتورها کار کنند، با این مزیت اضافی که دارند می توانند در مسافت بسیار دورتری نیز عمل کنند. جالب است بدانید که با این روش حتی می توان هزینه جراحی را کاهش داد.

مطالب مرتبط