انرژی مصرفی کل صنعت بیت‌کوین، با مصرف سالیانه کشوری به اندازه مالزی برابر است

ایلان ماسک با تعهد خود به احیا و اختراع دوباره خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر، به یکی از ثروتمند‌ترین مردان جهان و موفق‌ترین کارآفرینان دنیا مبدل شد. به همین دلیل، حمایت مدیرعامل میلیاردر تسلا از رمزارزها، همیشه مشکل‌ساز بوده است.

به گفته ناظران صنعت رمزارز، تخمین زده می‌شود که میزان انرژی مصرفی کل صنعت بیت‌کوین، با مصرف سالیانه کشوری به اندازه مالزی برابر باشد.

آقای ماسک روز چهارشنبه، ۱۲ مه، توییت کرد: «ما نسبت به استفاده رو به رشد بیت‌کوین از سوخت‌های فسیلی -به ویژه زغال‌سنگ که در مقایسه با هر سوخت دیگری بدترین آلودگی را دارد- از بابت استخراج و نقل و انتقالات این رمزارز، نگران هستیم.»

او افزود: «رمزارز به دلایل بسیاری، طرحی خوب است و ما به آینده امیدبخش آن ایمان داریم ولی این امر نباید برای محیط زیست گران تمام شود.» و آقای ماسک وعده داد که دوباره از بیت‌کوین استفاده خواهد کرد؛ «به محض آن که استخراج و نقل و انتقالات آن از انرژی پایدارتری بهره بگیرد.»

این صنعت خیلی با محیط زیست سازگار نیست چرا که استخراج بیت‌کوین یا همان معادلات پیچیده ریاضی که برای ضرب هر سکه جدید بیت‌کوین محاسبه می‌شوند، به شدت انرژی مصرف می‌کند.

مرکز امور مالی جایگزین دانشگاه کمبریج، تخمین می‌زند که این صنعت تا روز چهارشنبه،  ۱۴۷.۸ تراوات ساعت انرژی مصرف کرده است و این نسبت به تخمین ماه فوریه  افزایشی قابل توجه است؛ یعنی همان وقتی که تسلا ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خرید؛ چرا که در آن زمان این آمار ۱۲۱.۹ تراوات در ساعت بود که بیشتر به مصرف سالانه انرژی کشوری نظیر آرژانتین نزدیک بود.

مرکز امور مالی جایگزین اعلام کرده است که بیت‌کوین اکنون حدود ۰.۵۹ درصد انرژی مصرفی کل جهان را به خود اختصاص داده که میزانی معادل با انرژی مورد نیاز برای جوش آوردن تمام کتری‌های موجود در بریتانیا برای ۳۳ سال است.

اگر از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا بادی برای تولید بیت‌کوین استفاده می‌شد، شاید برای آقای ماسک اینقدر مشکل‌ساز نبود اما اکثر بیت‌کوین‌ها در چین استخراج می‌شوند که این امر به ویژه در منطقه سین‌کیانگ، عمدتا به انرژی ارزان زغال سنگ متکی است.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج، تقریبا دو سوم بیت‌کوین‌های ضرب شده تا آوریل ۲۰۲۰ در چین استخراج شدند و یک سوم از آن‌ها در منطقه سین‌کیانگ انجام شده است؛ همان منطقه‌ای که در سال‌های اخیر به دلیل نحوه رفتار دولت چین با اقلیت مسلمانان اویغور ساکن آن، به شدت بدنام شده است.

به گزارش بلومبرگ، صنایعی که به انرژی خیلی ارزان متکی هستند، معمولا به سمت سین‌کیانگ جذب می‌شوند زیرا ذخایر طبیعی گسترده‌ زغال‌سنگ دارد که به سختی می‌توان آن را به سایر نقاط چین ارسال کرد.

بر اساس آمار شرکت تی‌آرجی دیتاسنترز، گرچه متخصصان می‌گویند تقریبا تمام رمزارزها برای محیط زیست‌ مضرند اما برخی از آن‌ها نسبت به بقیه ضرر کمتری دارند. این شرکت که در شهر هیوستون ایالت تگزاس مستقر است، اعلام کرده است که «ریپل» کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند و برای هر نقل و انتقال، ۰.۰۰۷۹ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند.

داج‌کوین که از رمزارزهای محبوب آقای ماسک است و پس از حضور اخیر او در برنامه «زنده شنبه شب»، قیمت آن سقوط کرد، برای هر نقل و انتقال به ۰.۱۲ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد. لایت‌کوین که در قیاس با طلا بودن بیت‌کوین، به نقره تشبیه شده است، به ۱۸.۵۲۲ کیلووات و اتریوم به ۶۲.۵۶ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارند.

بیت‌کوین، موفق‌ترین رمزارز، هم در انتهای لیست است و ۷۰۷ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند.

مطالب مرتبط