ايزوله كردن عنصر راديواكتيو «راديوم»(1902)

در اين روز از سال ۱۹۰۲«پير» و «ماري» كوري ـ زن و شوهر فيزيكدان فرانسوي ـ موفق شدند عنصر راديواكتيو «راديومRadium» را ايزوله كنند. با اين عمل، راه براي گسترش فيزيك اتمي و دستيابي به انرژي اتمي و نيز ساخت بمب آن باز شد. با اين پيروزي، سال بعد جايزه نوبل فيزيك به پير و ماري کوري Marie Curie تعلق گرفت. مادام کوري در سال 1911 نيز به خاطر کارهايش روي عنصر Plonium برنده جايزه نوبل در شيمي شد.

ماري کوري 32 سال پس از اين كشف، در پنجم جولاي (ژوئيه) 1934 درگذشت. ماري در سال 1867 در لهستان به دنيا آمده بود. شوهر او قبلا در يک حادثه رانندگي در پاريس کشته شده بود.

بیشتر بخوانید:

ماری کوری را به عنوان دانشمند مشهور فیزیک و شیمی و یکی از پیشگامان عصر رادیواکتیو می‌شناسند. او برنده نخستین جایزه نوبل است که توانست موسسه‌های تحقیقاتی بسیاری را تاسیس کند که تا به امروز هم مراکز اصلی تحقیقات پزشکی در جهان هستند.

ماری کوری دانشمند مشهور فیزیک و شیمی بود که به‌عنوان یکی از پیشگامان عصر رادیواکتیو  شناخته می‌شود. او تنها زن برنده‌ ۲ جایزه‌ نوبل است. ماری اسکلودوسکا کوری یک دانشمند فیزیک و شیمی فرانسوی لهستانی‌الاصل بود. او یکی از پیشگامان تحقیقات در زمینه‌ رادیواکتیویته محسوب می‌شود. خانواده کوری در مجموع ۵ جایزه‌ نوبل را به نام خود ثبت کردند. این دانشمند بزرگ، نخستین استاد زن در دانشگاه پاریس بود. ماری اولین جایزه نوبل خود در رشته‌ فیزیک را نیز با پیتر به‌صورت مشترک دریافت کرد. جایزه نوبل دوم در رشته‌ شیمی به ماری اهدا شد. از دستاوردهای بزرگ ماری کوری می‌توان به توسعه‌ نظریه‌ رادیواکتیوته اشاره کرد که اصطلاح آن نیز وسیله همین بانوی دانشمند مطرح شد. روش‌های ایزوله کردن ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و کشف ۲ عنصر پولونیوم و رادیوم نیز توسط این دانشمند انجام شد. او مدیریت نخستین تحقیقات تاریخ در موضوع نئوپلاسم با استفاده از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو را نیز بر عهده داشت. موسسه‌های تحقیقاتی کوری توسط این بانوی دانشمند در پاریس و ورشو تأسیس شدند و تا به امروز هم مراکز اصلی تحقیقات پزشکی در جهان هستند.

مطالب مرتبط