اگر اپل دارید، هرچه زودتر، جدیدترین نسخه سیستم‌ عامل را نصب کنید

بعد از کشف یک ایراد نرم‌افزاری خطرناک از کاربران اپل خواسته شد تا هرچه زودتر جدیدترین نسخه سیستم‌عامل را نصب کنند.

اپل اخطار داد این ایراد نرم‌افزاری «ممکن است فعالانه مورد سوءاستفاده قرار بگیرد» به این معنی که جنبه تهدید آن تنها تئوری نیست.

این ایراد به مهاجمان اجازه می‌دهد یک بدافزار را روی دستگاه کاربران نصب کنند. به این ترتیب اطلاعات دیگری هم که در دستگاه‌ها ذخیره شده در معرض خطر خواهد بود.

اپل هیچ اطلاعاتی درباره افرادی که در حال سوءاستفاده از این ایراد هستند یا کاربرانی که مورد هدف آنان قرار گرفته‌اند، ارائه نکرده است.

اپل صرفا اطلاعات اندک دیگری درباره احتمال وقوع این هک ارائه کرد و گفت که چقدر می‌تواند خطرناک باشد. البته اشاره کرد این مشکل در نرم‌افزار وب‌کیت بوده که برای بالا آوردن صفحات وب در دستگاه استفاده می‌شود، نرم‌افزاری که به نظر می‌رسد در اماکن مختلفی، از جمله در مرورگر سافاری، استفاده شده است.

این شرکت در به‌روزرسانی اطلاعات امنیت خود نوشت: «بالا آوردن صفحات وبی که حاوی بدافزار هستند ممکن است به صورت خودکار باعث اجرای آن کد شود. اپل از گزارشی آگاه شده که بر مبنای آن این ایراد ممکن است همینک مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد.»

برخلاف نسخه اخیر آی‌او‌اس ۱۴.۵ که طیف متفاوتی از ویژگی‌های جدید داشت و شامل فناوری ضد ردیابی و گزینه‌ای جدید برای باز کردن گوشی با تصویر چهره با ماسک صورت بود، نسخه جدید هیچ ویژگی تازه‌ای ندارد. اگر سیستم عامل گوشی به طور خودکار به‌روز شود هیچ راه مشخصی وجود نخواهد داشت که تشخیص دهد آی‌او‌اس تغییر کرده و تنها راه تشخیص آن بازنگری شماره نسخه نصب شده جدید در اپ «تنظیمات» است.

کارشناسان امنیت از کاربران می‌خواهند دستگاه‌های خود را به‌روز کنند تا مطمئن شوند در برابر این هک ایمن هستند و هشدار دادند این واقعیت که نسخه جدید اینقدر زود بعد از نسخه پرسروصدای اخیر ارائه شده، حاکی از آن است که ایراد فنی آن به ویژه خطرناک است.

جیک مور، کارشناس امنیت سایبری شرکت ایست (ESET)، گفت: «وقتی اپل چند نسخه سیستم عامل را به سرعت و پشت سر هم منتشر می‌کند حاکی از اهمیت انتشار آن است. اپل همواره مورد هدف مهاجمان قرار دارد و وظیفه‌اش محافظت از کاربرانش است. چنین اِشکالاتی می‌تواند به شدت موثر باشند و بسیار حیاتی است که افراد وقتی امکانش را دارند مسئولیت امنیت خود را به دست گرفته و درسریع‌ترین زمان ممکن نسخه جدید را نصب کنند.»

او ادامه داد: «بسیاری از افراد هنوز به اشتباه فکر می‌کنند به‌روزرسانی سیستم عامل زمان زیادی خواهد گرفت یا حتی باعث آسیب دیدن دستگاه و اطلاعاتشان می‌شود. با این همه اگر این دستگاه‌ها با آخرین نسخه‌های سیستم عامل به‌روز نشوند، آنگاه این تعلل باعث بیشتر به خطر افتادن اطلاعات آنها می‌شود.»

مطالب مرتبط