این ربات‌های پیشخدمت از راه دور کنترل می‌شوند

مسئولان ژاپنی سیستمی در کافه‌های شهر توکیو راه‌اندازی کرده‌اند که افراد ناتوان جسمی بتوانند ربات‌های پیشخدمت را حتی با حرکت چشم خود به خدمت بگیرند. ژاپن در حال برداشتن گام‌هایی در راه مبارزه با انزوای اجتماعی افراد ناتوان با استفاده از ربات‌ها در بسیاری از جنبه‌های زندگی شهروندان خود است. پس از معرفی ربات‌های مستقل در نقش‌های مختلف در یک بیمارستان و تعدادی از مراکز مراقبت از سالمندان، اکنون یک کافه در توکیو به زودی با پیشخدمت‌های رباتیک که توسط افراد دارای معلولیت فیزیکی از راه دور کنترل می‌شوند، افتتاح خواهد شد.

به گزارش آردی نیوز، این ربات‌ها موسوم به “OriHime-D” که در کافه “Dawn Ver” استفاده خواهند شد، 1.2 متر ارتفاع و حدود 20 کیلوگرم وزن دارند. آنها یک دوربین و بلندگو با خود حمل می‌کنند و تصویر را روی لپتاپ یا تبلت و گوشی کاربر پخش می‌کنند.

در این سیستم که از ماه اوت به راه خواهد افتاد، یک ربات پیشخدمت توسط فرد ناتوان جسمی کنترل می‌شود و برای بیماری که به شدیدترین نوع فلج عضلانی مبتلا است نیز کاربردی است، چرا که این ربات‌ها را می‌توان با حرکت چشم هم هدایت کرد.

اجرای آزمایشی این سیستم برای تاریخ 26 نوامبر تا 7 دسامبر برنامه‌ریزی شده است.

آزمایشگاه “اوری”(Ory) سازنده این ربات‌ها قصد دارد نزدیک به المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو این کافی‌شاپ دائمی را با ربات‌های پیشخدمت افتتاح کند.

آزمایشگاه “اوری” علاوه بر “OriHime-D” یک ربات کوچک‌تر را تولید میکند که در ژاپن بیشتر برای ارتباط و کنترل از راه دور استفاده می‌شود و حدود 21.5 سانتیمتر قد و 600 گرم وزن دارند. آنها در دفاتر 70 شرکت مستقر می‌شوند و وظایف کارکنانی را که در اثر بیماری یا دلایل دیگر سر کار نیامده‌اند، انجام می‌دهند.

جای دیگری که ربات‌ها در ژاپن به طور فزاینده به کار گرفته می‌شوند، مراکز مراقبت از سالمندان است. این موسسات از ربات‌هایی استفاده می‌کنند که به حرکت بیماران کمک می‌کند آنها را در زمانی که انسانی در اطرافشان وجود ندارد، یاری می‌دهد.

بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، ارزش صنعت خدمات رباتیک تا سال 2035 به 4 میلیارد دلار در سال خواهد رسید که 25 برابر سطح کنونی است.

مطالب مرتبط