این فناوری جدید، خانه را از گرمای تابستانی حفظ می‌کند

پژوهشگران دانشگاه “ام. ای. تی”، فناوری جدیدی برای مبارزه با گرمای تابستانی ارائه داده‌اند که نسبت به روش‌های دیگر، هزینه کمتری دارد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ام. آی. تی نیوز، ادارت و ساختمان‌های مسکونی برای مبارزه با گرمای تابستان از سیستم تهویه هوا استفاده می‌کنند. تخمین زده شده که در آمریکا، حدود شش درصد الکتریسیته برای این سیستم‌ها صرف می‌شود و سالانه ۲۹ میلیارد دلار هزینه دارد.

مهندسان دانشگاه “ام. آی. تی” (MIT)، یک غشای ضد گرما ابداع کرده‌اند که با به کار بردن آن در پنجره‌های ساختمان، می‌توان تا ۷۰ درصد گرمای خورشید را بازگرداند. این غشا می‌تواند شفافیت خود را در دمای زیر ۳۲ درجه سلسیوس (۸۹ درجه فارنهایت) حفظ کند.

پژوهشگران باور دارند این غشا در رد کردن گرما، مانند یک سیستم خودکار عمل می‌کند. به گفته آنها، اگر همه پنجره‌های ساختمان با این غشا پوشیده شوند، هزینه تهویه هوا و انرژی تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

این غشا، مانند یک پوشش پلاستیکی است و به خاطر وجود ریزذرات داخل آن، ویژگی‌های ضد گرمایی دارد. جنس این ریزذرات، از نوعی ماده متغیر است که با قرار گرفتن در معرض دمای ۸۵ درجه فارنهایت یا بالاتر، کوچک می‌شوند. هنگامی که ریزذرات در شکل فشرده‌تری قرار می‌گیرند، موجب می‌شود که غشای شفاف، نیمه شفاف یا مات به نظر برسد.

به کار بردن این غشا در پنجره‌ها موجب خنک شدن ساختمان و ورود میزان کافی از نور به آن می‌شود. “نیکولاس فنگ” (Nicholas Fang)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه ام. آی. تی گفت: این ماده، جایگزین مقرون‌ به صرفه و کارآمدی برای فناوری‌های پنجره‌های هوشمند است که در حال حاضر به کار می‌روند.

وی افزود: پنجره‌های هوشمند، کارآیی بالایی در برطرف کردن گرمای خورشید ندارند و انرژی بسیاری نیز برای استفاده از آنها مورد نیاز است. ما باور داریم می‌توان مواد و پوشش‌های جدیدی برای مقابله با این مشکل ارائه داد.

نتایج این پژوهش، در مجله ” Joule” به چاپ رسیده است. /ایسنا

مطالب مرتبط