این ماده بدون مصرف انرژی خانه را خنک می‌کند

دانشمندان نوع جدیدی از مواد نازک را اختراع کرده‌اند که می‌تواند بدون استفاده از انرژی به عنوان یک دستگاه تهویه مطبوع عمل کرده و سطوح را در برابر گرمای خورشید خنک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه و به نقل از خبرگزاری فرانسه، این ماده، به شکل یک ورقه نازک، می‌تواند هنگام منعکس کردن نور خورشید، گرمایی که در خود ورقه جمع شده را هم به صورت اشعه فروسرخ ساطع کند و بدین ترتیب سطح زیر خود را خنک نگه دارد.

مهندسان دانشگاه کلرادو بولدر که این ماده را ساخته‌اند می‌گویند این ماده سبک است، به راحتی قابل نصب در سطوح خمیده و ساختمان‌هاست و تولید انبوه آن بسیار ساده است.

در آزمایش‌های میدانی، قدرت خنک‌کنندگی این ماده تقریباً معادل الکتریسیته تولید شده با استفاده از سلول‌های خورشیدی برای یک منطقه مشابه بوده است.

این ماده ارزان، نوعی ماده دورگه بسپار شیشه است با ضخامتی مشابه با یک فویل آلومینیوم که می‌توان آن را به شکل رول‌های آشپزخانه‌ای تولید کرد. دانشمندان می‌گویند با قرار دادن این لایه نازک بر روی پانل‌های خورشیدی می‌توان کارآیی آنها را نیز بالا برد.

گانگ تان، استادیار گروه مهندسی عمران و معماری دانشگاه وایومینگ، در مورد این پیشرفت می‌گوید: «فقط ۱۰ تا ۲۰ متر مربع از این مواد در پشت بام می‌تواند خانه یک خانواده را در تابستان به‌خوبی خنک نگاه دارد.»

اردیبهشت‌ماه امسال خبر رسید که پژوهشگران در استرالیا موفق شده‌اند پنجره‌هایی بسازند که علاوه بر عبور دادن نور خورشید، از این نور برق هم بگیرد و برق خانه را تأمین کند.

به بازار آمدن این فناوری‌ها و شاید تلفیق آنها در ساخت خانه‌های جدید، نوید آینده‌ای بهتر برای صرفه‌جویی و کمک به محیط زیست می‌دهد.

مطالب مرتبط