باتری سازگار با محیط زیست برای ایمپلنت‌های پزشکی

توسط محققان عربستان سعودی تولید شد

محققان عربستان سعودی برای دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی یک باتری سازگار با محیط زیست تولید کردند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت مانند سمعک‌ها و یا دستگاه‌های تنظیم‌کننده ضربان قلب، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ولی یکی از مشکلات آن‌ها شارژ نگه داشن آن‌هاست که به یک منبع خارجی نیازمند است یا گاهی اوقات جراحی‌های تهاجمی مکرر روی بیمار انجام می‌شود تا باتری به دستگاه‌های ایمپلنت وارد شود.

در این راستا محققان عربستان سعودی برای این موضوع  یک راه‌حل پیدا کرده‌اند و در حال توسعه یک دستگاه باتری قابل کاشت کوچک هستند که از طریق پوست و با استفاده از امواج “فراصوت” قابل شارژ  است.

سیستم ساخته شده توسط محققان دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله عربستان سعودی(KAUST) مبتنی بر نوع جدیدی از هیدروژل‌های سازگار با محیط زیست است که حاوی مقدار زیادی آب است که این قابلیت را دارد که به راحتی در بدن کشیده و خم شود و همچنین هادی برق باشد.

این تیم تحقیقاتی الکل پلی‌وینیل را با تکه‌های کوچک ماده‌ای به نام “ام زین”( MXene) که یک صفحه دوبعدی متشکل از کاربیدهای فلزی است، ترکیب کردند.

برخی از انواع نیتریدها یا کربنیتیدها هم در این دستگاه استفاده شده است.

محققان “ام زین” را با هیدروژل ساخت خود ترکیب کردند و ماده‌ای به نام “ام‌ژل”(M-Gel) را توسعه دهند.

تولید ام‌ژل سبب شد که به هنگام قرار گرفتن در معرض فشار، یک جریان الکتریکی تولید شود.

به این ترتیب در این باتری با استفاده از امواج فراصوت نیروی برق لازم برای دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی تولید می‌شود.

باتری زیستی مذکور در آزمایش‌ها عملکرد موفقی داشته و با استفاده از امواج مافوق صوت قادر به تولید برق کافی برای تضمین فعالیت ایمپلنت‌های مختلف بوده است.

از ویژگی‌های این محصول هزینه پایین تولید آن و سازگاری با طیف گسترده‌ای از ایمپلنت‌های پزشکی است. /ایسنا

مطالب مرتبط