بانداژی که شکستگی را درمان می کند

گروهی از محققان بانداژی زیست تجزیه پذیر ابداع کرده اند که حاوی پروتئین های تشکیل دهنده استخوان است و با چسباندن آن روی محل شکستگی، درمان آن را تسریع  می کند.

به گزارش دیلی میل، نوع جدیدی از بانداژ توسعه یافته که می تواند با پیوند زدن پروتئین های تشکیل دهنده استخوان و سلول های بنیادی در محل شکستگی، آن را درمان کند.

در حقیقت بانداژ مذکور حاوی ماده زیستی به نام Wn۳a است که به محل شکستگی استخوان می چسبد و فرایند درمان آن را تسریع می کند. این ماده روی جمجمه موش ها آزمایش شده است.

پس از آنکه استخوان شکسته احیا شد و ضخامت  آن به دو تا سه برابر موی انسان رسید، بانداژ مذکور بدون هیچ عارضه جانبی در بدن انسان جذب می شود. به عبارت دیگر این بانداژ زیست تجزیه پذیر است.

محققان امیدوارند پس از آزمایش های بالینی، با کمک این بانداژ فرایند درمان استخوان های شکسته در  بیمارستان ها را دگرگون کنند.

دکتر شکری حبیب محقق ارشد این پژوهش از کالج کینگ لندن می گوید: با استفاده از این فناوری برای نخستین بار در آزمایشگاه استخوان را  شبیه بقیه بافت های بدن از سلول های بنیادی انسان طی یک هفته مهندسی کردیم. در مرحله بعد سلول های مهندسی شده را در استخوان شکسته پیوند زدیم تا سرعت درمان آن بیشتر شود. این بانداژ ظریف و انعطاف پذیر است و بنابراین می توان آن را به شیوه ای که قابلیت تهاجمی کمتری داشته باشد، روی بدن چسباند.

این بانداژ از نوعی پلیمر تایید شده در سازمان غذا و دارو آمریکا برای مصارف درمانی و دندانپزشکی تولید شده است./خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط