با اتو و رنگ‌های شیمیایی خداحافظی کنید!

دانشمندان استرالیایی به دنبال تولید پنبه‌های رنگی پایداری هستند که ضمن اینکه می‌تواند موجب منسوخ شدن رنگ کردن آنها با رنگ‌های شیمیایی مضر شود، می‌تواند به تولید پارچه‌هایی منجر شود که چروک نمی‌شوند و نیازی به اتو کردن ندارند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از آی‌ای، ​​دانشمندان در کانبرای استرالیا نوع جدیدی از پنبه رنگی ایجاد کرده‌اند که نیاز به رنگ آمیزی شیمیایی خطرناک را برطرف می‌کند. محققان “سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود”(CSIRO) به دنبال مهندسی الیاف طبیعی پایداری هستند که ممکن است روزی به تولید پارچه های پنبه ای بدون چین و چروک و با رنگ طبیعی منجر شود.

دانشمندان برای این کار کد رنگ مولکولی پنبه را کشف کرده‌اند. این بدان معنی است که آنها به سادگی ژن‌هایی را به پنبه اضافه می‌کنند تا گیاه را به تولید رنگ وادار کنند.

“سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود”(CSIRO) سازمان تحقیقات علمی وابسته به دولت فدرال استرالیا است که در سال ۱۹۲۶ با نام اولیه «شورای مشورتی علم و صنعت» پایه‌گذاری شد. از پژوهش‌های برجسته این سازمان می‌توان اختراع طیف‌سنجی جذب اتمی، توسعه نخستین اسکناس پلیمری با موفقیت تجاری، نوآوری در دفع حشرات و معرفی یک سری کنترل‌های بیولوژیکی در استرالیا را نام برد.

دکتر “کالین مک میلان” سرپرست این مطالعه گفت: داشتن پنبه‌ای که رنگ خاص خود را تولید کند، یک فناوری انقلابی خواهد بود.

“فیلومنا پتولینو” یکی از محققان این مطالعه اضافه کرد: ما تاکنون شاهد پنبه‌هایی به رنگ زرد روشن، طلایی-نارنجی و بنفش تیره بوده‌ایم.

در حال حاضر، این پنبه‌های رنگی جدید تنها یک سری از ظروف پتری با بافت‌های گیاه هستند. چند ماه طول می‌کشد تا محققان ببینند که آیا این بافت‌ها به گیاهان رنگی واقعی تبدیل می‌شود یا خیر. با این حال این مطالعه بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

هنگامی که ژن‌های رنگ پنبه در گیاهان تنباکوی سبز اعمال شدند، موجب ایجاد لکه‌های رنگی روی برگ‌های آن شدند. پس اگر برگ‌ها رنگی شده‌اند، به این معنی است که پنبه نیز رنگی خواهد شد.

اکنون دانشمندان می‌دانند که در مسیر درستی قرار گرفته‌اند و حالا به طور ویژه روی ایجاد پنبه‌های به رنگ سیاه که رنگ شیمیایی آن مضرترین و آسیب‌زاترین رنگ است، تمرکز کرده‌اند.

“مک میلان” گفت: این تحقیق واقعاً می‌تواند صنعت نساجی جهان را متحول کند، زیرا ما در حال ایجاد الیافی هستیم که هم تجزیه‌پذیر، هم تجدیدپذیر و هم دارای خواصی خواهند بود که در حال حاضر ندارند.

این تیم کار خود را به تولید پنبه‌های رنگی محدود نمی‌کند. آنها همچنین در حال کار بر روی تولید پارچه و منسوجات بدون چین و چروک هستند. این ممکن است کار غیرممکنی به نظر برسد، اما محققان در ساخت پارچه‌هایی که نیازی به اتو ندارند، نزدیک هستند. /ایسنا

مطالب مرتبط