با پرتاب فضاپیمای جدید چهار نفره شرکت «اسپیس اکس» فصل تازه مأموریت‌های فضایی ناسا آغاز می‌شود

پس از مدت‌ها پژوهش، برنامه‌ریزی، و تدارکات فضاپیمای جدید شرکت «اسپیس اکس» با چهار سرنشین قرار است روز یکشنبه پانزدهم نوامبر به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شود.

به گزارش تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، این فضاپیمای جدید که «کرو درگن» نام دارد، مطابق برنامه ساعت ۷:۲۷ شامگاه به وقت شرق آمریکا، از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب خواهد شد.

نخست قرار بود پرتاب این فضاپیما شامگاه شنبه ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) انجام شود. اما جیم برایدنستاین، رئیس ناسا، بعد از ظهر جمعه اعلام کرد که به دلیل وزش شدید باد در مرکز فضایی کندی فلوریدا، که محل پرتاب این فضاپیما است، اسپیس ایکس و ناسا تصمیم گرفتند زمان پرتاب را تا شامگاه یکشنبه به تعویق بیاندازند. ناسا پیشتر نیز از احتمال تغییر ساعت یا تأخیر در پرتاب فضانوردان خبر داده بود.

بنا بر اطلاعات منتشره در تارنمای ناسا، این فضاپیما توسط موشک «فالکون ۹» به مدار زمین حمل می‌شود و براساس برنامه کنونی، حوالی ساعت ۱۱ شب دوشنبه ۱۶ نوامبر به وقت شرق آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد.

خدمه فضاپیمای «کرو درگن»، فضانوردان سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا مایکل هاپکینز، ویکتور گلُوِر، و شَنِن واکر، و فضانورد ژاپنی سوئیچی ناگوچی هستند.

آنها به ساکنان کنونی ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق می‌شوند و در مأموریتی شش ماهه، به پژوهش‌های علمی، تعمیر، و بازسازی این مرکز فضایی می‌پردازند و در ماه مه سال ۲۰۲۱ به زمین بازخواهند گشت.

ساکنان کنونی ایستگاه فضایی بین‌المللی که در چهارچوب مأموریت «اکسپدیشن ۶۴» در این مرکز اقامت دارند، فضانورد آمریکایی کیت روبنز، ‌و فضانوردان سازمان فضایی فدرال روسیه سرگئی ریجیکوف و سرگئی کودسورچکوف هستند.

گروه چهارنفره جدیدی که راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند، پس از عزیمت ساکنان فعلی در ماه آوریل ۲۰۲۱، مأموریت «اکسپدیشن ۶۵» را در این مرکز ادامه خواهند داد.

پرتاب فضاپیمای «کرو درگن» پس از همکاری موفقیت‌آمیز اخیر ناسا و شرکت خصوصی اسپیس اکس انجام می‌شود.

در ماه مه گذشته، داگ هرلی و رابرت بنکن با فضاپیمای درگن به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند و با موفقیت به زمین بازگشتند. این نخستین اعزام فضانورد از خاک آمریکا در نزدیک به یک دهه بود که رویدادی تاریخی محسوب می‌شود.

فضاپیمای جدید درگن بزرگتر است، ظرفیت بیشتری دارد، و می‌تواند بار، وسایل و تجهیزات زیادی را نیز حمل کند.

A mockup of the SpaceX crew capsule is seen on display in front of the Vehicle Assembly Building during a news conference at…
کپسول فضاپیمای جدید کرو درگن

به گفته ناسا، این مأموریت اهمیت ویژه‌ای برای این سازمان دارد و زمینه‌ساز پروژه‌های بزرگ و اکتشافات فضایی آینده ایالات متحده آمریکا است.

این سازمان پس از بازنشستگی ناوگان شاتل‌های فضایی خود در سال ۲۰۱۱، بیشتر از فضاپیماهای سازمان فضایی فدرال روسیه استفاده می‌کرد؛ ولی حالا قصد دارد همکاری خود را با شرکت‌های خصوصی آمریکایی گسترش دهد. پرتاب بعدی در بهار سال ۲۰۲۱ «کرو درگن ۲» خواهد بود.

NASA/SpaceX launch of the first operational commercial crew mission in Cape Canaveral
خدمه فضاپیمای «کرو درگن»

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا این عملیات تاریخی را به صورت مستقیم از شبکه‌های اجتماعی خود پخش می‌کند و به همین مناسب برنامه‌های متنوعی را برای آگاهی‌رسانی بهتر به علاقمندان تدارک دیده است.

اما در تحولی دیگر، ناسا اعلام کرد که مریخ‌نورد «پشتکار» با سرعت به سوی این سیاره پیش می‌رود و مشکل خاصی ندارد.

براساس پیش‌بینی دانشمندان، «پشتکار» صد روز دیگر به مدار مریخ می‌رسد تا بخش مهم عملیات یعنی فرود روی سطح این سیاره آغاز شود.

ناسا در بیانیه‌ منتشره خود می‌گوید که این مریخ‌نورد باید حدود ۱۶۶ میلیون مایل دیگر را طی کند تا هجدهم مارس سال ۲۰۲۱ و در ساعت ۳:۴۳ دقیقه بعدازظهر به وقت شرق آمریکا به دهانه نقطه فرود خود در این سیاره برسد.

اگر فرود بر سطح مریخ موفقیت‌آمیز باشد، مرکز کنترل ناسا پس از حدود یازده و نیم دقیقه، قادر به دریافت سیگنال‌های «پشتکار» خواهد بود.

این مریخ‌نورد به بررسی نشانه‌هایی از حیات گذشته، شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و سایر جزئیاتی می‌پردازد که در اعزام فضانورد به این سیاره نقش مهمی خواهد داشت.

مطالب مرتبط